Falkenberg prioriterar arbetet med en ny trafikstrategi

Flygfoto Falkenbergs centrum, Tullbron och Ätran.

14 mars 2024

Falkenbergs kommunstyrelse har beslutat att ge kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att utveckla och prioritera en omfattande trafikstrategi. Strategin omfattar hela Falkenbergs kommun, med mÄlet att stÀrka den lokala och nationella hÄllbarhetsagendan samt frÀmja en attraktiv och levande stadskÀrna.

Den nya strategin kommer att ersÀtta den nuvarande trafikplanen frÄn 2015, som i huvudsak omfattar centrala Falkenberg. Den nya strategin omfattar hela kommunen och dess invÄnare, och ska peka ut vÀgen för en mer tillgÀnglig, hÄllbar och attraktiv stadskÀrna.

– Genom att ta fram en omfattande trafikstrategi kan vi bĂ€ttre möta upp vĂ„ra lokala och nationella mĂ„l, fortsĂ€tta vĂ„r tillvĂ€xt och skapa en stadskĂ€rna som Ă€r bĂ„de hĂ„llbar och inbjudande. Detta strategiska arbete Ă€r avgörande för att sĂ€kerstĂ€lla att Falkenberg förblir en attraktiv plats att leva, arbeta och besöka Ă€ven i framtiden, sĂ€ger Marik Alwerud, Trafik- och mobilitetsstrateg.

Ska möta framtidens hÄllbara resvanor

Sedan den senaste trafikplanen antogs 2015 har mycket förÀndrats inom transportsektorn, inklusive en snabb utveckling mot mer hÄllbara resor och persontransporter. Detta har skapat ett behov för Falkenbergs kommun att uppdatera sin vision och strategier för att möta dagens och morgondagens utmaningar.

Ett antal tidigare uppdrag, inklusive utveckling av en lokaliseringsutredning för samlingsparkeringar, en strategi för laddinfrastruktur, och en översyn av busslinjerna för att underlÀtta pendling med tÄg och buss i hela kommunen, kommer att integreras i arbetet med den nya trafikstrategin.

Uppföljning i mars 2025

Arbetet med trafikstrategin Àr tÀnkt att slutföras med en omfattande redovisning till kommunfullmÀktige, följt av en uppföljning av kommunstyrelsen i mars 2025, för att sÀkerstÀlla att de uppsatta mÄlen uppnÄs och att strategin fortsÀtter att vara relevant och effektiv.