Skip to main content

Falkenberg på andra plats i mätning om bemötande och service till invånarna

25 juni 2025

Falkenbergs kommun har placerat sig på andra plats i årets nationella servicemätning. Mätningen bygger på invånarnas upplevelse av kommunens service och förmåga att hjälpa till i olika frågor.

Fantastiskt jobb av medarbetarna

– Årets andra plats är ännu en topplacering som visar att vårt långsiktiga arbete med service och bemötande ger resultat. Det är ett tydligt bevis på att våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger Markus Jöngren (MP), servicenämndens ordförande.

Höga betyg för bemötande och tillgänglighet via telefon

Totalt har 33 800 enkätsvar och 17 900 fritextkommentarer från deltagande kommuner analyserats. Invånarna har efter kontakten med kommunen fått svara på frågor om bemötandet från kommunens medarbetare, hur enkelt det var att få hjälp med sin fråga, och hur tydligt man upplevde svaret man fick.

Falkenbergs kommun ligger över genomsnittet i alla nyckeltal. Kontakten med kommunen via telefon utmärker sig särskilt som ett område där kommunens kontaktcenter gör ett extra bra arbete. Resultatet när det gäller kommunens service via e-post har förbättrats sedan tidigare år.

– Det som var extra roligt i årets mätning är att vi förbättrat resultatet i den delen av service som handlar om kontakt via e-post. Där spelar kontaktcenter en stor roll, men i den delen av undersökningen mäts även ärenden som besvarats när kontaktcenter skickar dem vidare in i organisationen, säger Samuel Lindeborg, chef för kontaktcenter.

Kontaktcenter är stolta över resultatet

– Vi på kontaktcenter vill alltid vara bra på att ta hand om dem som hör av sig till oss med frågor, synpunkter eller funderingar. Därför är det extra roligt att se att arbetet ger bibehållet resultat. Vi har tydliga mål och en stark teamkänsla – och tillsammans med förvaltningar och bolag i kommunen har vi goda förutsättningar att fortsätta utveckla vår service, fortsätter Samuel Lindeborg.

Så gjordes mätningen

Mätningen gjordes av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), med 95 deltagande kommuner. Syftet var att mäta invånarnas upplevelse av kommunernas service efter att de har varit i kontakt med kommunen via den primära mejladressen eller telefonen. Årets mätning har ett bredare underlag än tidigare år, vilket gett en mer träffsäker jämförelse mellan kommuner.

Här kan du läsa pressmeddelandet och underlaget för undersökningen från SKR

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis