Falkenberg omcertifierat enligt Purple Flag

03 november 2022

"Falkenberg är en levande stad som bjuder på en trygg och fantastisk utekväll." Så lyder en av de motiveringar som gör att Falkenberg under de kommande två åren kan titulera sig med Purple Flag. Det är andra gången sedan arbetet startade 2018.

Det var under förra veckan som organisationen Svenska Stadskärnor meddelade att Falkenberg blivit omcertifierade i ytterligare två år enligt Purple Flags kriterier för en trygg och attraktiv stadskärna. Enligt Svenska Stadskärnor har Falkenberg bland annat jobbat fokuserat med att förbättra belysningen, tillgängligheten och gestaltning i Falkenberg centrum samt skapat en trygg, säker och attraktiv stadskärna där fastighetsägare, krögare och kommunen jobbar tillsammans.

– För att nå våra mål måste vi jobba tillsammans. När vi är fler aktörer som jobbar målmedvetet uppnår vi resultat, vilket den här omcertifieringen är ett bevis på, säger Darcie Smith, näringslivsutvecklare på Falkenbergs kommun.

Samverkan ger ringar på vattnet

Svenska stadskärnor lyfter samarbetet mellan polis, krögare och kommunen som en framgångsfaktor som genom samverkan kring medborgardialoger, enkätundersökningar och förebyggande insatser som aktiviteter som ger ringar på vattnet. De återkommande kvällsvandringarna "PPP" som står för pizza, prat och promenad och lett till ökat engagemang och delaktighet i utvecklingsarbetet.

– Samverkan är nödvändig för att skapa en attraktiv stadskärna som är trygg och säker. Ingen enskild aktör klarar hela ansvaret ensamt och alla måste bidra med sin del, säger Björn Bergman, VD Svenska Stadskärnor AB.

Dessutom har fler mötesplatser för alla åldrar, folierade skåp med Falkenbergs historia har bidragit till ett levande centrum och ett rikare kvällsliv.

Utvecklingsområden

Svenska stadskärnor har pekat ut några utvecklingsområden som Falkenbergs kommun kan arbeta med för att fortsätta vara en trygg och attraktiv stadskärna. Några av dessa är att starta en fimpkampanj, investera i offentliga toaletter, utveckla cykelvägarna och utveckla säsongsaktiviteterna.

Internationell certifiering

Purple Flag är en internationell certifiering och arbetsmodell som handlar om att öka tryggheten i stadskärnan och få förbättrad kvällsekonomi genom att försöka skapa liv och rörelse fler timmar på dygnet. Målet att staden ska vara en säker, trygg, attraktiv, jämställd och hållbar plats med ett variationsrikt kvällsutbud för alla.

Det övergripande syftet med Purple Flag är att skapa förutsättningar för ett ekonomiskt och socialt hållbart Purple Flag-område med ett varierat utbud av upplevelser och aktiviteter efter kontorstid.