Falkenberg inrättar ett brottsförebyggande råd

03 oktober 2024

Kommunstyrelsen har beslutat att inrätta ett lokalt brottsförebyggande råd i Falkenberg. Rådet kommer att ledas av kommunen och bestå av politiska representanter, kommundirektören, Polisen, näringslivet, trossamfund och civilsamhället. Syftet med rådet är att skapa en plattform för samverkan kring brottsförebyggande frågor i kommunen.

Den 1 juli 2023 trädde en ny lag i kraft som föreskriver att alla kommuner ska bedriva ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete och säkerställa att det finns organisatoriska förutsättningar för detta. Genom att inrätta det lokala brottsförebyggande rådet uppfyller Falkenberg nu dessa krav.

Kommundirektör Kicki Nordberg ser fram emot det nya samarbetet.

– Det här är ett viktigt steg för att stärka det brottsförebyggande arbetet i vår kommun. Genom att samla aktörer från olika delar av samhället kan vi skapa en stark samverkan som gynnar hela Falkenberg, säger hon.

Christian Skröder, utvecklingsledare för det brottsförebyggande arbetet, betonar vikten av att involvera fler samhällsaktörer:

– Vi har redan en bra struktur för brottsförebyggande arbete tillsammans med Polisen, men med det nya rådet kan vi även inkludera näringsliv, trossamfund och civilsamhället. Det ger oss en bredare syn på problemen och bättre förutsättningar att hitta hållbara lösningar, säger han.

Rådet kommer att bli en viktig del av Falkenbergs strategi för att arbeta med brottsförebyggande frågor på ett långsiktigt och strukturerat sätt. Kommunens ekonomi påverkas inte av beslutet.