Falkenberg har bäst företagsklimat i Halland

Falkenbergs kommun toppar återigen listan för företagsklimatet i Sverige och Halland. Enligt svenskt näringslivs senaste ranking hamnar Falkenbergs kommun på plats nummer ett i Halland och är nionde bäst i hela landet.

Från vänster: Kristian Rydberg,  regionchef för Halland på Svenskt Näringsliv, Sandra Johansson, oppositionsråd, Jan Melkersson, näringslivschef Falkenbergs kommun, Lotta Peltoarvo, ordförande Näringslivet Falkenberg, Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande och Kicki Nordberg, kommundirektör.

20 september 2023

Av landets 290 kommuner placerar sig Falkenbergs kommun på plats 9 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet, som presenterades under onsdagen den 20 september. År 2022 låg Falkenbergs kommun på plats 12.

– Falkenberg står fortsatt starkt när det kommer till det lokala företagsklimatet och nu är vi topp 10 i landet. Vi har ett bra samarbete mellan kommunen, företagen och alla näringslivsorganisationer, det är ett lagarbete. Nu fortsätter arbetet mot målet att bli Sveriges bästa näringslivskommun, säger Jan Melkersson, näringslivschef vid Falkenbergs kommun.

Falkenbergs kommun har sedan 2013 åren varit en av de 25 bästa kommunerna i landet där det är bäst att starta och driva företag, enligt Svenskt Näringsliv.

Målet: Sveriges bästa näringslivskommun

Företagsklimatet i Falkenbergs kommun är prioriterat från politiskt håll. Kommunfullmäktige har höjt ambitionen från det tidigare målet om att Falkenbergs kommun ska ha Västsveriges starkaste näringsliv till att Falkenberg ska bli Sveriges bästa näringslivskommun.

– Vi har höjt ambitionen och är övertygade om att vi kan nå dit om vi jobbar tillsammans. Vi gör väldigt mycket bra idag, vilket denna ranking visar. Med den tillsammansandan vi har i Falkenberg är vårt nya mål både rimligt och nåbart, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande.

– Våra företagare skapar många arbetstillfällen som i sin tur ger oss resurser till vår välfärd. Ett starkt företagsklimat är en win-win för alla och därför är årets ranking glädjande, säger Sandra Johansson, oppositionsråd.

För att nÃ¥ mÃ¥let jobbar Falkenbergs kommun pÃ¥ flera olika sätt. Till exempel jobbar kommunen med att minska olika typer av handläggningstider. Kommunen jobbar även med att öka möjligheterna för företagare, tjänstepersoner och politiker att träffas för att genom dialog hitta bra lösningar som leder till ett bättre företagsklimat. Under hösten kommer det läggas stort fokus pÃ¥ det brottsförebyggande arbetet och tryggheten i mötet med näringslivet, ett omrÃ¥det som är prioriterat blad näringslivet.Â