Falkenberg ger bäst invånarservice – igen

En grupp personer i inomhusmijö. De ser glada ut.

Kontaktcenters medarbetare när de fått det glada beskedet. Några medarbetare saknas på bilden.

13 juni 2024

Falkenbergs kommun placerar sig återigen på första plats när invånare i Sverige har fått tycka till om hur enkelt det är att ringa och få hjälp av sin kommun i olika frågor. Det visar en nationell servicemätning som SKR, Sveriges kommuner och regioner, låtit göra under våren.

Årets servicemätning från SKR bygger på över 30 000 enkätsvar. Det är frivilligt att delta och syftet med undersökningen är att kunna göra en nationell jämförelse som kan användas som en del i kommunens förbättrings- och kvalitetsarbete.

– När vi som politiker fattar beslut om mål och värdegrund, och det sedan faller ut så här fint i mätningar – då blir jag glad och stolt. Jag är själv falkenbergare och väldigt många jag känner och möter på fritiden och i mitt uppdrag hyllar kontaktcenter för deras fina service, säger Per Svensson (S), kommunråd.

Viktiga för kommunens mål

Servicenämndens ordförande, Markus Jöngren (MP), lyfter medarbetarna.

– Tack vare vår fantastiska personal så har vi fått ett så här fint resultat för andra året i rad. God kontakt med våra invånare skapar förtoende för oss som kommun och är en förutsättning för att vi ska kunna nå kommunens mål, säger han.

Vision och mål

Blivit bättre sedan förra mätningen

Kontaktcenter själva är stolta över resultatet. Utöver att de behåller förstaplatsen totalt, har de också behållit första plats på bemötande och stigit från plats två till ett i enkelhet.

– Vi har pratat om resultatet och jobbat för att bli bättre. En viktig anledning till att vi får bra resultat är att vi trivs och har roligt på jobbet. Medarbetarna får också komma överens inom sin grupp om hur de ska jobba för att det ska bli så bra som möjligt. Det gör att det finns energi att ge det lilla extra i kontakten med våra invånare, säger Gabriella Hulander, tf chef kontaktcenter.

Ett nummer – många frågor

Kicki Nordberg, kommundirektör, gläds också åt resultatet.

– Kontaktcenter är en viktig funktion i en kommun. För många är det första kontakten in i ett ärende, och blir man bemött på ett bra sätt då är det mycket värt, oavsett fråga. Det är ett svårt uppdrag – du vet inte när du svarar om den som ringer vill ha enkel hjälp med en e-tjänst eller är mitt i en livskris och behöver akut hjälp. Att vi hamnat i topp igen är jätteroligt, säger hon.

Har du en fråga till kommunen?

Ja, i så fall kan du höra av dig till just kontaktcenter. Då kan du snabbt komma i kontakt med en av kontaktcenters medarbetare, som kan svara på vanliga frågor. Har du en ovanlig fråga så kan de hjälpa dig att få svar eller komma i kontakt med rätt person. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Läs pressmeddelandet från SKR och undersökningsföretaget Brilliant Future.

Halvporträtt på Garbriella Hulander. Hon står utomhus.

Gabriella Hulander.