Falkenberg behöver öka takten mot Agenda 2030-målen

24 september 2024

Det blir svårt att nå målen för social rättvisa och klimatåtgärder till år 2030 om inget ändras. Det visar den årliga rapport om det lokala arbetet med Agenda 2030 som Falkenbergs kommun nu har släppt.

Enligt nulägesrapporten kommer 8 av de 17 globala målen inte att nås i tid, och för 8 andra mål saknas tillräcklig information om utvecklingen. Endast mål 17, som handlar om partnerskap, ser ut att kunna uppnås.

Det finns dock framsteg inom några delmål, särskilt inom utbildning, anställningar och innovation. Däremot är ökande våld en oro under mål 16 om trygghet. Sammanfattningsvis krävs mer samarbete och en snabbare omställning.

– Den hållbara omställningen är komplex och är därför en utmaning för oss. Ledarskap och samarbete kommer bli avgörande. Jag ser att vi är på rätt väg men vi måste bli ännu modigare och innovativa – för att upptäcka nya arbetssätt och våga testa dem. Det är en nyckel för att hitta de lösningar som behövs för att klara målen, säger Paulina Claesson, utvecklingschef Falkenbergs kommun.

Tre stora utmaningar

Rapporten pekar ut tre stora utmaningar som kommunen står inför:

• Polarisering och klyftor: Ekonomiska och sociala skillnader växer i Falkenberg.
  • Gamla strukturer: MÃ¥nga försöker lösa dagens problem med förÃ¥ldrade system, vilket bromsar utvecklingen.
  • Ökad sÃ¥rbarhet: Klimatförändringar och globala kriser kräver att kommunen snabbt anpassar sig.

Positiva exempel

Trots utmaningarna finns flera positiva framsteg:

• Fler ungdomar klarar gymnasiet och andelen invÃ¥nare med högskoleexamen ökar.
  • Arbetslösheten är lägre än riksgenomsnittet, trots ett tufft ekonomiskt läge.
  • Samarbete mellan näringslivet, civilsamhället och kommunen, exempelvis inom hÃ¥llbar energi, fungerar väl.

Tre nycklar för att nå målen

Kommunens rapport pekar också på tre faktorer som är särskilt viktiga för att målen ska kunna nås till år 2030.

• Ekonomi som motor: LÃ¥ngsiktiga samhällsvinster mÃ¥ste prioriteras, till exempel investeringar i cykelvägar och förebyggande Ã¥tgärder mot utanförskap och kriminalitet.
  • Modiga ledare: Vi stÃ¥r inför en stor och komplex förändring. Ledarskapet är avgörande för att driva förändring och hitta nya lösningar.
  • Samarbete: Ingen aktör kan lösa utmaningarna ensam – samverkan är nyckeln till framgÃ¥ng.

Läs mer om vårt arbete med Lokal agenda för ett hållbart Falkenberg i kommunens Hållbarometer.

HÃ¥llbarometern

Bakgrund

Den 25 september är det födelsedag för Agenda 2030, det var år 2015 som världens stats- och regeringschefer enades om de globala målen för hållbar utveckling.

För att förverkliga mÃ¥len har Falkenbergs kommun sedan nÃ¥gra Ã¥r arbetat med en egen Lokal Agenda 2030 och släpper varje Ã¥r en nulägesanalys som beskriver hur Falkenberg ligger till för respektive mÃ¥l och vilka gemensamma utmaningar vi har framför oss. Den beskriver ocksÃ¥ vilka insatser som behövs.Â