Destination Falkenberg AB fortsätter som kommunalt bolag

25 september 2024

Under våren har PWC på uppdrag av Falkenbergs kommun utrett framtida organisering av Destination Falkenberg AB (DFAB) och näringslivsavdelningen (NAV). Efter att beredningen för översyn av den politiska organisationen och interkommunala samarbeten har analyserat utredningen har man tagit beslutet att föreslå att DFAB ska fortsätta drivas som kommunalt bolag.

Kommunstyrelsens ordförande, Per Svensson, motiverar beslutet så här:

–  Vi har tittat noga på utredningen och de alternativ som presenteras och landar i att vi ser ett stort värde i att låta DFAB fortsätta i den driftsform som de gör idag och att vi samlokaliserar NAV och DFAB. De har flyttat ihop och delar lokaler numera, tillsammans med andra kollegor från den kommunala organisationen och det är vi positiva till och i linje med de möjliga alternativ som utredningen redovisade.

DFAB har sedan mitten av september flyttat in på Företagscenter på Kvarngatan, där kommunens näringslivsavdelning finns. Samlokalisering var ett av de förslag som framkom i utredningen som ett alternativ för att öka samordningsvinsterna. Beredningen är positiv till att verksamheterna samlokaliseras.

Utredning pågått under våren

Kommunstyrelsen tog beslut den 5 december 2023 om att ge kommundirektören i uppdrag att utreda möjligheten att samordna och samorganisera näringslivsavdelningen och Destination Falkenberg AB. Enligt uppdraget ska utredningen beakta uppdrag, verksamhet, ekonomi, samordningsvinster såväl personalmässiga som ekonomiska, en kortare omvärldsbevakning samt förslag på eventuell organisationsförändring. Motiveringen bakom uppdraget är att Falkenbergs kommun ständigt behöver se över organisation och resursutnyttjande för att få till stånd ökad måluppfyllelse, minskad administration samt samordning och nyttjande av kommungemensamma stödfunktioner.

Med anledning av uppdragets omfattning och komplexitet har kommundirektören anlitat PWC för att genomföra utredningen. I utredning har PWC använt perspektiven verksamhet, juridik och skatt samt tre olika alternativ, samlokalisering, samarbete och sammanslagning, i syfte att formulera fördelar och nackdelar med samordning av DFAB och NAV.

Efter sommaren har det pågått en dialog mellan beredningen och föreningen Näringslivet Falkenberg.