Dags för nytt besök från Sydafrika – med fokus ungdomar

29 augusti 2024

I början av september kommer en grupp från Sydafrika till Falkenberg som en del av ett treårigt utbyte. De kommer bland annat att träffa gymnasieskolans elevråd och kommunens politiska ledning.

Utbytet mellan Falkenberg och den sydafrikanska kommunen Sundays River Valley och regionen Sarah Baartman Distric startade 2023.

Syftet är att öka ungdomars delaktighet i beslutsfattande. Projektet är en del av Agenda 2030, som handlar om att främja global hållbarhet.

– Samarbetet kallas ”Building bridges for the future”, säger Erika Erlingson, utvecklingsledare på Falkenbergs kommun.

– Vi byter erfarenheter med varandra och bygger broar mellan våra länder för att stärka demokratin för framtiden, säger hon och berättar att det är flera förvaltningar i kommunen som är delaktiga i partnerskapet.

Möte med elevrådet

Hittills har Falkenberg-gruppen besökt Sydafrika två gånger och den sydafrikanska gruppen besökte Falkenberg våren 2023. Nu är det dags igen, och denna gång blir arbetet mer konkret, särskilt med fokus på ungdomar.

– Vi har samarbetat med gymnasieskolans elevråd och provat att genomföra ett hackathon tillsammans – alltså gemensamt hackat utmaningar som finns i samhället, säger Erika Erlingson.

Både Falkenberg och den sydafrikanska kommunen, Sundays River Valley, har likheter som att ligga vid havet och ha en stor turism- och jordbruksnäring. Falkenberg har 47 000 invånare, medan Sundays River Valley har 70 000.

Programmet

Ett utdrag ur programmet för det sydafrikanska besöket med start måndag den 2 september:

• Måndag kväll: Ankomst till Falkenberg
  • Tisdag: Besök hos kommunstyrelsens arbetsutskott
  • Onsdag: Växjö kommun besöker Falkenberg och beskriver hur dem arbetar med ungas delaktighet och inflytande. Samt studiebesök hos Ung Fbg och Klitterbadet.
  • Torsdag: Träff med gymnasieskolans elevråd.
  • Fredag: Studiebesök i Göteborg och möta initiativtagarna till uppbyggnaden av deras ungdomsfullmäktige.
  • Lördag: Hemresa