Ändrade öppettider för mötesplatserna under sommaren

25 april 2023

Under sommaren kommer kommunens mötesplatser för seniorer att ha andra öppettider. De sex mötesplatserna kommer att ha öppet kl. 10-16 en till två dagar i veckan, måndag till fredag.

Det är under veckorna 26 till 32 (26 juni till 13 augusti) som det blir ett annat schema för öppettider och aktiviteter.

– Det är personalsituationen inom kommunens vård och omsorg som ligger till grund för detta. Vi måste i första hand säkerställa att vi kan utföra vårt kärnuppdrag. Men eftersom vi inte vill stänga mötesplatserna så har vi tagit fram denna plan så att det finns en plats för de äldre att gå till även under sommaren, säger Pernilla Eliasson, verksamhetschef för Falkenbergs egenregi.

Två team som jobbar på olika mötesplatser

Det kommer vara två team med medarbetare som jobbar tillsammans under sommarveckorna. Varje team bemannar tre mötesplatser var.

– Vi har lagt upp det så att det alltid finns någon mötesplats i kommunen att besöka varje dag, måndag till fredag. I centrala Falkenberg kommer det till exempel vara möjligt att besöka Mötesplats Mölle eller Mötesplats Hjortsberg. De har öppet olika dagar, säger Pernilla Eliasson.

Erbjuder enklare lunch

Istället för ordinarie lunchservering så kommer mötesplatserna att erbjuda enklare lunchrätter och fika de dagar de har öppet. De personer som har beslut om matdistribution och som valt att äta på en mötesplats, kommer under denna period att få hem färdiga matlådor från Sodexo (det företag som producerar och levererar lunch till personer med hemtjänst).

Två aktiviteter per dag

De dagar som mötesplatserna är öppna kommer kommunen erbjuda en aktivitet på förmiddagen och en på eftermiddagen. Exakt vilka aktiviteter det blir är ännu inte bestämt, men de aktiviteter som brukar ha många besökare kommer att prioriteras.

– Eftersom vi kommer att ha begränsat med personal så kan vi inte anordna någon underhållning under sommaren. Men vi hoppas såklart att det finns frivilliga som vill göra det även i år. Frivilliga kommer som vanligt att ha tillgång till lokalerna så att de kan fortsätta med sina egna aktiviteter, säger Pernilla Eliasson.

Sommarens öppettider

Mötesplats Morup: måndag och onsdag, kl. 10-16