Skip to main content

Så här går en ansökan till

  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Du som har en funktionsnedsättning kan få olika former av stöd och service. Stödet är till för att du ska få möjlighet att leva som alla andra. Stödet utformas efter dina personliga behov. Du väljer själv om du vill ha stöd eller inte. Du som anhörig kan också ha rätt till stöd. 

Hur ansöker jag om stöd och service?

För att du ska kunna få rätt till stöd behöver du göra en ansökan.  Det gör du genom att antingen lämna in en skriftlig ansökan eller ringa och prata med en handläggare.

I vår e-tjänst här nedan kan du ladda ner en ansökningsblankett. Denna blankett ska sedan skickas till kommunen på adressen:

Falkenberg kommun
Vuxenenheten
311 80 Falkenberg

Om du vill flytta hit från en annan kommun

Om du bor i annan kommun och vill flytta till Falkenberg så kan du ansöka om förhandsbesked. Det innebär att du får veta i förväg om du kan få de insatser som du kanske redan har i den kommun du bor i nu. Ett förhandsbesked gäller i sex månader.

Om du vill ha mer information om förhandsbesked kan du ringa till kontaktcenter så kopplar de dig vidare till en handläggare.

Kontaktcenter: 0346-88 60 00

Ansök om insatser enligt LSS

Vad händer när jag ansökt?

När du skickat in en ansökan så kommer en handläggare höra av sig till dig eller din företrädare för att boka in ett möte. Mötet kan vara ett hembesök eller ett besök på våra kontor. Du kan själv bjuda in någon som du känner dig trygg med om det känns jobbigt att vara med på mötet själv.

Under mötet kommer handläggaren att ställa frågor till dig om hur din vardag ser ut och vad du behöver hjälp med. Handläggaren kommer även be att få titta på ett läkarintyg.  Ibland kan handläggaren behöva ta kontakt med andra myndigheter för att få information. Handläggaren ber alltid dig om samtycke till kontakt med andra myndigheter.

Efter mötet inleder handläggaren en utredning. Handläggaren gör då en bedömning om du kan få en insats eller inte. Under utredningstiden kan du kontakta din handläggare om du har frågor.

När utredningen är färdig får du alltid ett beslut skickat hem till dig med posten. I beslutet står det vilka insatser du beviljats och vad du fått avslag på.

Om du är missnöjd med ditt beslut

Om du fått hem ett beslut som du är missnöjd med har du rätt att överklaga beslutet. Det betyder att ditt beslut skickas till Förvaltningsrätten för en ny bedömning. Om du vill överklaga så skriver du ner varför du är missnöjd med beslutet och skickar detta till din handläggare.

Har du frågor om ditt beslut eller hur du överklagar så kan du kontakta din handläggare.

Vad kostar det att få hjälp?

Insatser inom LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, kostar ingenting. Däremot betalar du för din mat och aktiviteter som till exempel bowling, bussbiljett och dylikt. Om du bor på ett boende så betalar du hyra.

Individuell plan – samordning av dina insatser

Om du har en insats beviljad enligt LSS har du också rätt att få en individuell plan. En sådan kan du ha nytta av när du vill planera inför en förändring i ditt liv, till exempel flytta hemifrån, börja arbeta eller studera. Den individuella planen är också bra om du tycker att det stöd du får inte blev som du tänkt dig.

Du avgör själv vad som är viktigast i planen, vem som ska ansvara för att upprätta den och vem som ska delta på planeringsmötet. Det ni kommer fram till vid planeringsmötet skrivs ner i din individuella plan.

Är du intresserad av en individuell plan, eller har frågor om detta, så kan du kontakta din handläggare.

Så här kontaktar du oss

För mer information om insatser, eller för ansökan gällande stöd, ring kontaktcenter så kopplar de dig till en handläggare.

Kontaktcenter: 0346-88 60 00

Läs mer …Så här går en ansökan till

  • Träffar: 1860

Lagar och riktlinjer

Det finns flera lagar och riktlinjer som reglerar stödet till dig som lever med en funktionsnedsättning. Här kan du läsa om de viktigaste.

Det finns två olika typer av lagar som regioner och kommuner arbetar efter:

  • Ramlag som beskriver inriktning och mål. Den reglerar inga detaljer.
  • Rättighetslag som innebär att man kan kräva de rättigheter som finns i lagen i domstol.

Kommunallagen

Kommunallagen är en av de viktigaste lagarna för kommunen. Det är en ramlag som talar om vad kommunen får göra och hur det ska gå till när politikerna fattar beslut. Kommunen ansvarar bland annat för:

  • skola
  • barnomsorg
  • social service
  • miljö- och hälsoskyddsfrågor
  • planläggning för bostäder

Kommunallagen (riksdagen.se)

Socialtjänstlagen – SoL

Gäller för alla medborgare i Sverige och är en ramlag. Den anger både kommunens skyldigheter och varje persons rättigheter. SoL är grunden för socialtjänstens verksamheter. Det är kommunens socialnämnd som har ansvaret.

Socialtjänstlagen (riksdagen.se)

Lex Sarah

Lex Sarah är en bestämmelse i socialtjänstlagen. Alla som arbetar med att ge service och omvårdnad inom socialtjänstens område måste rapportera missförhållanden. Risk för missförhållanden måste också rapporteras. Ett missförhållande kan exempelvis vara att den enskilde inte får den insats som den har rätt till eller att personal inte arbetar så som är bestämt.

Lex Sarah (1177.se)

Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade – LSS

LSS gäller för dig som har en stor funktionsnedsättning hela livet eller under mycket lång tid.

Vem kan söka stöd?

Du som tillhör en personkrets kan söka insatser från LSS. En personkrets är en grupp personer med samma eller liknande funktionsnedsättning.

De som kan söka insatser från LSS är:

  1. Personer med utvecklingsstörning och personer med autism eller autismliknande tillstånd.
  2. Personer som i vuxen ålder har fått en betydande hjärnskada efter en olycka eller en sjukdom.
  3. Personer med andra funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter i livet.

Svårigheterna får inte bero på problem som kommer med hög ålder. Inom LSS finns tio olika insatser som kan ge dig stöd och hjälp i vardagen. Det är alltid en handläggare eller socialsekreterare som avgör om du har rätt till insatser från LSS.

Stöd och service till dig med funktionsnedsättning

Hälso- och sjukvårdslagen – HSL

Hälso- och sjukvårdslagen är en ramlag som innehåller grundläggande regler för all hälso- och sjukvård till exempel läkare, sjuksköterska, psykolog, arbetsterapeut, fysioterapeut.

Den anger också vad till exempel vårdcentraler och sjukhus, kommunen eller andra vårdgivare är skyldiga att erbjuda dig som patient. Bland annat:

  • behandling
  • rehabilitering
  • habilitering

Hälso- och sjukvårdslagen (riksdagen.se)

Patientsäkerhetslagen

Patientsäkerhetslagen är en ramlag. Den reglerar det som regioner, kommunen eller annan vårdgivare är skyldiga att erbjuda patienterna. Lagen innehåller bland annat bestämmelser, riktlinjer om vem som har ansvar. Målet är att vi ska ha en hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården och tandvården.

Det innebär att:

  • Du inte ska skadas när du får vård.
  • Du ska får den vård du behöver.

Patientsäkerhetslagen (riksdagen.se)

Lex Maria

Lex Maria är en bestämmelse i Patientsäkerhetslagen. Den innebär att en vårdgivare har skyldighet att anmäla om en patient i samband med hälso- och sjukvård drabbats av en allvarlig skada eller sjukdom. Risk för skada eller sjukdom måste också anmälas.

Lex Maria (riksdagen.se)

Läs mer …Lagar och riktlinjer

  • Träffar: 6923

Bidrag och stöd för personer med funktionsnedsättning

Det finns många olika ekonomiska stödinsatser för dig med en funktionsnedsättning. Här nedan kan du läsa mer.

Aktivitetsersättning

Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30.

Här kan du läsa mer om Aktivitetsersättninglänk till annan webbplats

Sjukersättning

Sjukersättning är en ersättning du kan få från det att du har fyllt 30 år och till du fyller 65 år och troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Här kan du läsa mer om Sjukersättninglänk till annan webbplats

Merkostnadsersättning

Har du extra kostnader på grund av din funktionsnedsättning kan du få ersättning. Det är försäkringskassan som bedömer och ta beslut. Du ska ha fyllt 18 år och inte ha en underhållsskyldig förälder.

Här kan du läsa mer om Merkostnadsersättninglänk till annan webbplats

Habiliteringsersättning

Habiliteringsersättning får den som har daglig verksamhet enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och tillhör personkrets ett eller två. Det är upp till varje kommun att besluta om habiliteringsersättning ska utbetalas.

Omvårdnadsbidrag

Omvårdnadsbidrag är ett bidrag du kan få om du har ett barn med funktionsnedsättning. Bidraget baseras på den omvårdnad och tillsyn som ditt barn behöver utöver vad som är vanligt för barn i samma ålder utan funktionsnedsättning.

Här kan du läsa mer om Omvårdnadsbidraglänk till annan webbplats

Bilstöd

Bilstöd är bidrag till dig som har en funktionsnedsättning och har stora svårigheter att röra sig. Bilstödet ska göra det lättare att köpa eller anpassa en bil efter dina behov. Här kan du läsa mer om Bilstöd för vuxnalänk till annan webbplats

Du kan även få bilstöd om du har ett barn med en varaktig funktionsnedsättning och därför har stora svårigheter att förflytta sig eller anlita allmänna kommunikationer. Här kan du läsa mer om Bilstöd för barnlänk till annan webbplats

Studiemedel

Har du en funktionsnedsättning som gör att dina studier tar längre tid? Då kan du i vissa fall få sänka studietakten. Det betyder att du till exempel kan läsa på 75 procent, men få studiemedel för studier på 100 procent.

Studerar du mindre än 50 procent av heltid, kan du inte få studiemedel. Det finns inga studiestöd för elever på Särskild vuxenutbildning (Särvux).

Här kan du läsa mer om Studiestöd från CSNlänk till annan webbplats

Läs mer …Bidrag och stöd för personer med funktionsnedsättning

  • Träffar: 3244

Sjukvård och hjälpmedel

Det finns många hälso- och sjukvårdsinstanser där du kan få hjälp, råd och stöd.

Hemsjukvård

Falkenbergs kommun har ansvar för din hälso- och sjukvård när du bor på en gruppbostad eller en servicebostad. Det kallas för hemsjukvård. Hemsjukvård innebär en arbetsterapeut, fysioterapeut (det som förut hette sjukgymnast) och en sjuksköterska kan komma hem till dig om du har behov av det.

Om du bor i din egen bostad eller bor hemma hos dina föräldrar, men ändå inte kan ta dig själv till vårdcentralen, kan du också i vissa fall få hemsjukvård av kommunen.

Hälso- och sjukvård

Tandvård

I vissa fall kan man få särskild hjälp när det gäller tandvård. Det gäller dig som behöver mycket vård.

Tandvård

Hjälpmedel

Ett bra hjälpmedel kan göra vardagen enklare. Det kan hjälpa dig att kunna klara av saker på egen hand. Om du har en funktionsnedsättning kan du få låna hjälpmedel som till exempel en rollator eller rullstol.

Du kan få ett hjälpmedel om det är en del av din rehabilitering, habilitering, vård eller behandling. Hjälpmedlet är ett lån. Arbetsterapeut eller fysioterapeut kan hjälpa dig att se om du behöver hjälpmedel.

Exempel på andra hjälpmedel är:

  • duschstol
  • veckotavla
  • talapparat
  • appar till mobiltelefon.

Det finns också många hjälpmedel som du kan skaffa själv. En arbetsterapeut eller fysioterapeut kan ge dig tips och råd. Exempel på hjälpmedel som du kan köpa själv är bestick och griptång.

Hjälpmedel

1177 Råd om vård

När du har frågor som gäller din vård kan du ringa 1177. När du ringer 1177, svarar en sjuksköterska. Ibland är det många som ringer samtidigt, då kan du få vänta i telefonkö en liten stund.

Sjuksköterskorna på 1177 kan hjälpa dig med att:

  • svara på dina frågor
  • bedöma ditt behov av vård
  • ge dig råd
  • hänvisa dig till rätt vårdmottagning när så behövs

Sjuksköterskorna på 1177 svarar oavsett när du ringer på dygnet. Är det en akut situation, ska du ringa 112, oavsett var du befinner dig.

Mer om råd och vård hittar du på 1177 Halland (1177.se)länk till annan webbplats

Samordnad individuell plan – SIP

Du som behöver stöd och vård från flera olika verksamheter har rätt att få en samordnad individuell plan. Exempel på olika verksamheter:

  • socialtjänst
  • omsorg
  • skola
  • sjukvård

Det är din plan. Du väljer själv vilka som ska vara med. En samordnad individuell plan är alltid en beskrivning av helheten.

Den individuella planen ska handla om:

  • dina behov
  • styrkor och önskemål
  • stöd och behandling

I planen ska framgå:

  • vilka insatser som ska göras
  • vem som ska ansvara för insatserna
  • om kommunen eller regionen ska ha det övergripande ansvaret
  • hur planen ska följas upp

Här hittar du mer information:

SIP för barn och unga (uppdragpsykiskhalsa.se)länk till annan webbplats

SIP för vuxna och äldre (uppdragpsykiskhalsa.se)länk till annan webbplats

Habilitering

Habiliteringen finns till för dig som har en bestående funktionsnedsättning. Där kan du och dina närstående få stöd och träning för att klara av vardagen så bra som möjligt.

Målet med habiliteringen är att du ska kunna vara så självständig det går och känna att du själv har möjlighet att påverka ditt liv. Det är Region Halland som ansvarar för verksamheten.

Här hittar du mer information om habiliteringen (1177.se)länk till annan webbplats

Läs mer …Sjukvård och hjälpmedel

  • Träffar: 3996

Bostadsanpassning

Du som har en långvarig funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad efter dina behov. Med stöd av bidraget kan du anpassa ditt hem så att du kan förflytta dig, sova och vila, sköta hygienen, laga mat och äta, samt ta dig in i och ut ur bostaden.

Bostadsanpassningen gäller för fasta funktioner i ditt hem. Med fasta funktioner avses sådana som du normalt inte tar med dig vid en eventuell flytt. Det kan vara att bredda dörrar, montera en ramp eller anpassa ett badrum.

Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?

Bidraget lämnas till dig som enskild person och endast för anpassningar i den bostad du bor i permanent. Du kan inte få bidrag för anpassningar i till exempel ditt fritidshus.

Du kan få bidrag för anpassning av bostaden vid alla typer av funktionsnedsättningar. Nedsättningen ska vara bestående eller åtminstone långvarig.

Hur mycket bidrag kan jag få?

Bidragets storlek ska motsvara en skälig kostnad för anpassningen. Det är Falkenbergs kommuns handläggare för bostadsanpassning som utifrån erfarenhet av tidigare ärenden gör bedömningen ifall kostnaden är skälig. Det kan hända att ditt ärende behöver visas upp för bygglovsnämnden innan beslut. Observera att du inte får ut bidraget innan du visat att åtgärden är utförd.

Om du ska byta bostad

Om du ska byta bostad måste du uppfylla vissa villkor för att få bostadsanpassningsbidrag. Du måste bland annat välja en bostad som är lämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning. Väljer du en bostad som kräver kostsamma anpassningsåtgärder behöver du ha särskilda skäl för detta. Vid nybyggnad ska huset utformas så att det är lämpligt för dig att bo där.

Att söka för minderårig, närstående eller om du är företrädare

Observera att kontaktpersonen inte kan fatta beslut utan fullmakt.

Anhörig – hjälper sökande i kontakten med handläggaren men har inte fullmakt att besluta eller vidta rättshandlingar för den sökande.

Ombud – är en person som har fullmakt att vidta rättshandlingar för den sökande. Blankett för fullmakt hittar du längre ner på den här sidan.

God man/förvaltare – företräder sökande i kontakter som har med ansökan att göra och för dennes talan. Förordnandet ska bifogas ansökan.

Vårdnadshavare är kontaktperson för minderårig och behöver ingen fullmakt.

Så här ansöker du

Du kan ansöka via vår e-tjänst eller genom att skriva ut och fylla i en blankett.

Du behöver komplettera ansökan med följande handlingar:

  • Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig om att arbetena är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning. Kontakta i första hand din arbetsterapeut, till exempel på din vårdcentral, eller din kommunala arbetsterapeut om du är inskriven i hemsjukvården.
  • Vid mer omfattande åtgärder kan du behöva skicka in kopia av anbud/offert eller kostnadsberäkning från den entreprenör du önskar ska utföra åtgärden. Det kan också behövas en beskrivning av de åtgärder som du söker bidrag för, till exempel ritningar och teknisk beskrivning. Vid enklare åtgärder behövs inte detta.
  • Du behöver ha fastighetsägarens medgivande för att anpassa bostaden. Du behöver också medgivande från den/de som står på kontraktet om du bor i hyresrätt/bostadsrätt (nyttjanderättshavare).

Skicka handlingarna till Bygglovsenheten, 311 80 Falkenberg. Det går också bra att mejla alla handlingar till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Efter att du skickat in dina handlingar får du en bekräftelse på din ansökan med ytterligare information.

Ansök via e-tjänst

För att använda e-tjänsten behöver du BankID. Ska du ansöka för ditt barn och ni är två vårdnadshavare ska båda två signera ansökan. Behöver du komplettera med en eller flera blanketter bifogar du dem i e-tjänsten.

Mer detaljerad information om hur du ska fylla i fälten finns i e-tjänsten.

Starta tjänsten

Ansök via blankett

Om du inte har BankID kan du ansöka via en blankett. Instruktioner för hur du fyller i blanketten finns både här på sidan och i blanketten.

Ansökan om bostadsanpassningsbidrag (blankett)

Så här fyller du i blanketten

Blankettens framsida:

1. Personuppgifter

Här anger du personuppgifter. Bostadsanpassningsbidrag lämnas till en person med funktionsnedsättning (sökande) för anpassning av dennes permanentbostad. Det är du som har funktionsnedsättningen som är sökande. Lämna bara e-postadress om du godkänner att vi kontaktar dig via e-post under handläggningen. Beslut skickas via post då det ibland behövs mottagningsbevis.

2. Kontaktperson

Fylls i om någon annan än sökande ska kontaktas under handläggningen. Det är obligatoriskt om sökande inte kan föra sin egen talan. En kontaktperson kan ha olika roller. Observera att kontaktpersonen inte kan fatta beslut åt dig utan fullmakt.

  • Anhörig/Närstående – hjälper sökande i kontakten med handläggaren men har inte fullmakt att besluta eller vidta rättshandlingar för den sökande.
  • Vårdnadshavare är kontaktperson för minderårig och behöver ingen fullmakt.
  • Ombud – är en person som har fullmakt att vidta rättshandlingar för den sökande. Kopia av giltig fullmakt ska bifogas ansökan. Vid behov finns en blankett för fullmakt, giltig endast för bostadsanpassningsärenden på webbplatsen.
  • God man/Förvaltare – företräder sökande i kontakter som har med ansökan att göra och för dennes talan. Registerutdrag över förordnandet ska bifogas ansökan.

3. Behov av tolk

Om du har behov av tolk vid personlig kontakt med dig, ange det här. Ange också vilket språk.

4. Funktionsnedsättning

Här beskriver du vad du har för funktionsnedsättning och vad det orsakar för problem för dig i din bostad.

5. Sökta åtgärder

Du måste alltid ange de åtgärder du vill söka bidrag för om. Det räcker inte att skriva ”se intyg”. Om åtgärder saknas krävs en komplettering. Behovet av sökta åtgärder ska styrkas i intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig. Intyget är viktigt och ligger till grund för vårt beslut.

Blankettens baksida:

6. Medgivande till ärendets handläggare

Här anger du om du tillåter (medger) att handläggaren kontaktar den som intygat ditt behov.

7. Bostad som ska anpassas

Här fyller du i information om den bostad som anpassningen ska utföras i.

8. Medgivande från innehavare av bostadsrättsavtal eller hyreskontrakt

Om du bor tillsammans med någon i en hyresrätt eller bostadsrätt och den personen står på kontraktet (är nyttjanderättshavare) – ensam eller tillsammans med dig – behöver den personen ge sig medgivande till att anpassning utförs. Andra nyttjanderättshavare utfäster sig samtidigt att inte kräva ersättning av dig för att återställa anpassningsåtgärderna.

9. Medgivande från fastighetsägare vid äganderätt (eget hus)

Om du bor i hus med äganderätt som någon annan står som ägare på - ensam eller tillsammans med dig – behöver den/de personerna ge sig medgivande till att anpassning utförs. Samtliga ägare utfäster sig samtidigt att inte kräva ersättning av dig för att återställa anpassningsåtgärderna.

10. Jag vill ha hjälp av Falkenbergs kommun med att

  1. Du har möjlighet att få hjälp av oss med att hämta in offerter eller kostnadsberäkning för att kunna fastställa kostnaden för sökta åtgärder. Dina kontaktuppgifter kommer att mejlas till berörda entreprenörer. Du har naturligtvis möjlighet att ta in offerter på egen hand.
  2. Du har också möjlighet att få hjälp med att kontakta ditt hyresbolag eller bostadsrättsförening för att hämta in ägarmedgivande. Ägarmedgivandet är en förutsättning för beviljat bostadsanpassningsbidrag. Blankett med sökta åtgärder kommer då att mejlas till din fastighetsägare. Samtidigt utfäster de sig att inte kräva ersättning av dig för att återställa anpassningsåtgärderna. De har däremot viss möjlighet att ansöka om återställningsbidrag hos oss. Du har naturligtvis möjlighet att själv ordna detta, blankett för ägarmedgivande finns på webbplatsen. Vi kan även skicka hem denna blankett till dig.

11. Bygganmälan vid ansökan om hiss

Vid hissinstallation krävs att det görs en bygganmälan för startbesked till Plan- och bygglovsavdelningen. Handläggaren kan vara behjälplig i hanteringen om du godkänner det.

12. Sökandes underskrift (eller person med fullmakt för sökanden)

Om ansökan gäller ett barn under 18 år krävs båda vårdnadshavarnas underskrift. Det gäller även om den andra vårdnadshavaren inte bor i den bostad som ansökan gäller.

Kompletterande blanketter

Du kan behöva komplettera med en eller flera blanketter.

Fastighethetsägarens medgivande vid hyres- eller bostadsrätt

Fullmakt för ombud

Har du frågor eller vill veta mer?

Känner du dig osäker kan du kontakta Falkenbergs kommuns handläggare för bostadsanpassningsbidrag.

Läs mer om bostadsanpassning på boverket.se.länk till annan webbplats

Läs mer i lagen om bostadsanpassningsbidrag på riksdagen.se

Läs mer …Bostadsanpassning

  • Träffar: 7569

Fler artiklar …

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis