Gåva på 30 miljoner ska förbättra promenadstråk längs med Ätran

Bild på strandpromenaden. Bild från Destination Falkenberg.

17 september 2024

Falkenbergs kommun har blivit erbjuden en gåva på 30 miljoner kronor för att göra promenadstråken längs Ätran till ett blomsterparadis. Gåvogivaren vill att sträckan från Laxbron ända ner till stranden ska omvandlas till ridå av blommande buskar med Ätran som bakgrund.

– Avsikten med gåvan är att skapa en parkanläggning som staden saknat och att ge kommunens invånare och besökare möjlighet till avkoppling och rekreation. Promenadstråkens underlag ska förbättras så att de bli mer tillgängliga för till exempel rullstolar och rullatorer, förklarar gåvogivaren.

Gåvogivarens vision är att Falkenberg ska få världens längsta trädgård med nya sociala ytor, konst och vacker belysning.

Gåvan ska gå till nyanläggningar och förbättringar av Doktorspromenaden, Strandpromenaden och Lasarettspromenaden, även kallad Laxpromenaden.

En historisk promenad

Doktorspromenaden har fått sitt namn efter doktor Gustaf Adam Ehrengranath, som var stadsläkare i Falkenberg 1856–1877. Han ville ge sin tids falkenbergare möjlighet att gå stärkande promenader och lät på egen bekostnad göra i ordning den promenad som nu bär hans namn.

Kommunstyrelsens ordförande Per Svensson säger så här om gåvan:

– Jag kunde aldrig föreställa mig att något sådant skulle ske. Jag är förvånad men också väldigt tacksam över denna gåva till Falkenberg och falkenbergarna och för att vi får en fin upplevelse. Det här är en mycket generös gest och vi är otroligt tacksamma, säger han.

Kicki Nordberg, kommundirektör, uttrycker också sin tacksamhet.

– Det är fantastiskt och smått overkligt att någon vill ge en så generös gåva till vår kommun. Man blir mållös och ödmjukt tacksam, säger hon.

Kommunstyrelsens arbetsutskott tog i dag (17/9-24) beslut att ta emot gåvan och kommunfullmäktige tar det slutliga beslutet i oktober. Enligt beslutet ska kultur-, fritids- och tekniknämnden få i uppdrag att ta fram ett förslag till tidplan för projektet med siktet inställt på att bli klart våren 2027.

Doktorspromenaden längst med Ätran. Bild: Destination Falkenberg.Â