Ågårdsområdet, ändring av plan nr 192 – verksamhet

Ändringen avser den befintliga detaljplanen nr192 som kommunfullmäktige antog 1981. Syftet med ändringen är att möjliggöra för utbyggnad och utveckling av befintlig industri på fastigheterna genom att ta bort u-områden med tillhörande prickmark. Syftet är även att möjliggöra för ytterligare en utfart för att skapa ett bättre trafikflöde inom verksamhetsområdet.

Planområdet

Planområdet är beläget ca 2,5 km sydost om centrala Falkenberg. Området avgränsas i norr av väg 150, i väster av Skreavägen. Söder och öster om planområdet av befintlig industribebyggelse och natur. Planområdet är cirka 47,3 ha stort.
Inom planområdet finns både kommunal och privatägd mark.

Status

Kommunstyrelsen gav den 14 maj 2024 kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag till ändring av befintlig detaljplan. Just nu är förslaget ute på samråd och det finns möjlighet för allmänhet och intressenter att tycka till om detaljplanen.

Ute på samråd

Detaljplanen Ändring av detaljplan för Ågårdsområdet - 192  är ute på samråd under perioden 16 oktober till 13 november 2024. Under den här tiden kan du tycka till om planförslaget.

Så här lämnar du synpunkter

Du kan lämna dina synpunkter om planförslaget via formuläret här på sidan eller mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Vill du skicka dina synpunkter med brev gör du det till: Falkenbergs kommun, Planenheten, 311 80 Falkenberg.

Skrivelsen ska vara försedd med namn, adress och eventuellt fastighetsbeteckning.

Lämna dina synpunkter senast den 13 november 2024.

Detaljplanens syfte

Ändringen avser den befintliga detaljplanen 192 som antogs 1981. I samband med ändringen kommer hela den aktuella detaljplanen att digitaliseras, men det är Mejeriet 1, 5 och 6 som kommer att beröras av ändringen. Inom Odlaren 2 har en justering av prickmarken gjorts för att stämma med verkliga förhållanden.

Planbeskrivning och kompletterande handlingar

Här hittar du planförslaget och kompletterande handlingar.

pdf Planbeskrivning (2.15 MB)

pdf Plankarta (7.17 MB)

pdf Ågårdsområdet - nr192 (2.18 MB)

Möjlighet att tycka till

Under samrådskedet och granskningsskedet är det möjligt för sakägare och allmänhet att komma in med synpunkter. Detaljplaneförslaget finns då tillgängligt på vår webbplats, på vår digitala anslagstavla samt att se i stadshuset.

Planprocessen – en detaljplan blir till

Planens förfarande

Detaljplanen upprättas med förenklat standardförfarande enligt Plan- och bygglagen, 2010:900 (SFS 2024:24). Planförslaget ställs ut en gång på samråd innan kommunfullmäktige tar beslut om att ändra detaljplanen.

Hanna Emenius
Planarkitekt