Bekanta dig med kvarteret

Kvarteret Trädgården är ett kvarter i centrala Falkenberg och ramas in av gatorna Sandgatan, Ringvägen och Rörbecksgatan. När kvarteret står klart kommer det utgöras av fyra stora fastigheter.

För att skilja på husen är de numrerade från ett till fyra. Husen sitter ihop med varandra på olika sätt. Hus ett och fyra är ihopbyggda. Hus två och hus tre sitter ihop med hus ett genom loftgångar på våning två och tre.

Känslan i kvarteret

Trädgården ska ge ett varmt och välkomnande intryck. Färgerna i husen utgår från en ljus, varm bas och ek och har en stämningspalett med lugna, dova färger. Stämningspaletten utgörs av fyra färger som kan sägas ansluta till årstidernas växlingar i naturen: grön vår, gul sommar, brunröd höst och blå vinter.

Särskilt boende

I kvarteret kommer du att hitta Falkenbergs största särskilda boende med tio avdelningar och 99 lägenheter. De personer som kommer bo i det särskilda boendet har ett stort behov av omsorg och behov av närhet till personal dygnet runt. De personer som flyttar till en lägenhet i särskilt boende har fått ett beslut av en biståndshandläggare om att de har rätt till det enligt socialtjänstlagen. När en lägenhet blir ledig fördelas den till den person som har störst behov.

Särskilt boende i tre av husen

Avdelningarna kommer vara placerade i anslutning till varandra för att det ska vara möjligt att gå emellan. I hus ett kommer det finnas sex avdelningar med 59 lägenheter. Det kommer finnas två avdelningar med 20 lägenheter i både hus två och hus fyra. Lägenheterna kommer vara olika stora ettor med pentry och badrum med tvättmöjlighet. På och intill avdelningarna finns gemensamhetsutrymmen för aktiviteter tillsammans med personal, grannar, vänner och anhöriga. Det kommer även finnas inglasade balkonger.

Olika färgsättning för igenkänning

Avdelningarna kommer få olika färgsättningar från stämningspaletten för att underlätta för de boende att hitta och känna igen sig. Avdelningarna som är inspirerade av den gröna våren och den gula sommaren kommer få dessa färger och material.

Biståndsbedömt trygghetsboende

I kvarteret kommer det finnas 27 lägenheter i biståndsbedömt trygghetsboende. Lägenheterna kommer vara placerade på tre våningsplan i hus tre. Lägenheterna kommer vara olika stora. De flesta blir tvåor och det kommer också finnas ett par ettor. Lägenheterna får kök som är utrustade med diskmaskin och ett badrum med tvättmöjligheter. I korridoren utanför lägenheterna kommer det finnas samvaroutrymmen. Det kommer vara möjligt att gå över till hus ett och fyra genom loftgången. I hus ett och fyra kommer det finnas fler samvaroutrymmen, särskilt boende och kontor för den administrativa och legitimerade personalen.

De personer som bor i det biståndsbedömda trygghetsboendet har behov av närhet till personal, men inte lika stort behov av omsorg som gör att de behöver bo på särskilt boende. De personer som flyttar till en lägenhet i biståndsbedömt trygghetsboende har fått ett beslut av en biståndshandläggare om att de har rätt till det enligt socialtjänstlagen. När en lägenhet blir ledig fördelas den till den person som har störst behov. Personerna som bor i det biståndsbedömda trygghetsboendet kommer kunna gå och äta lunch och delta i sociala aktiviteter på mötesplats Mölle som ligger i närheten.

Trygghetslägenheter

I kvarteret kommer det finnas 37 trygghetslägenheter, fördelat på fyra trappuppgångar i hus två och tre. Lägenheterna kommer vara vanliga hyresrätter i olika storlekar. De flesta blir tvåor och treor. Det kommer också finnas ett par ettor.

De personer som bor i en trygghetslägenhet är över 70 år. De har också varit bosatta i Falkenbergs kommun sedan tidigare, då det är ett krav för att få ställa sig i kö till en trygghetslägenhet. Den person som har flest köpoäng och uppfyller kriterierna tilldelas en lägenhet när det blir en sådan tillgänglig. Har du omsorgsinsatser så har du förtur till denna boendeform.

Det finns möjlighet för personerna som bor i trygghetslägenheterna att äta lunch och delta i sociala aktiviteter på mötesplats Mölle.

Gruppbostad

Rörbecksgatans gruppbostad kommer vara placerat i markplan i hus två. Här kommer det finnas sex lägenheter med egna ingångar och uteplatser. Lägenheterna kommer vara rymliga, med egna kök och badrum med tvättmöjlighet. I gruppbostaden finns flera gemensamhetsutrymmen för aktiviteter tillsammans med personal, familj, vänner och grannar. Gruppbostadens gemensamma färgsättning är en vintrig blå som matchas med ek och en varm vit.

Biståndsbedömd dagverksamhet

När hela kvarteret är klart kommer det att finnas tre biståndsbedömda dagverksamheter. De kommer vara placerade i markplan i hus tre och hus fyra. Dagverksamheterna kommer ha plats för åtta besökare varje dag. Besökarna kommer även ha möjlighet att gå undan för att vila om det skulle behövas.

Dagverksamhet är en form av social samvaro för äldre personer som till följd av olika hälsotillstånd och nedsatt funktionsförmåga inte kan delta i andra sociala aktiviteter, exempelvis på kommunens mötesplatser. De personer som besöker en dagverksamhet har fått ett beslut av en biståndshandläggare om att de har rätt till det enligt socialtjänstlagen.

Dagverksamheternas färgsättning är inspirerad av brunröda hösttoner som matchas med ek och en varm vit.

Utomhusmiljön

Även utomhusmiljön kommer förändras i kvarteret. På gården mellan hus ett och fyra anläggs sinnenas promenad. Där kommer det finnas plats för ro och vila och promenadstråk bland vattenspel och blommande växter.

Det kommer anläggas sittplatser i skugga och sol på flera platser. För att få in lite mer liv och rörelse i kvarteret anläggs ett utegym mellan hus två och tre som det är fritt fram för alla som vill att använda.