Återtagande av dagliga verksamheter och grupp- och servicebostäder från Nytida

I maj 2024 går de verksamheter som idag drivs av Nytida över till kommunal drift. På denna sida samlar vi information och svar på frågor om övergången.

Nytida driver idag fyra dagliga verksamheter: Bräckevägen, Skreavägen, Triaden och Varbergsvägen.

Nytida driver även tre grupp- och servicebostäder:  Slättens servicebostad, Alegränd servicebostad och Baldersvägen gruppbostad.

I och med övergången kommer Slättens servicebostad att göras om till gruppbostad. Alla de brukare som bor på Slättens servicebostad idag kommer att få fortsätta bo kvar på samma villkor, även efter omvandlingen till en gruppbostad. De som vill kommer också att få erbjudande om en plats på någon av kommunens andra servicebostäder.

På övriga bostäder och i den dagliga verksamheten är ambitionen att övergången till kommunal drift ska påverka så lite som möjligt.

Alla de medarbetare som jobbar i verksamheterna idag kommer att få erbjudande om att följa med till kommunen vid övergången.

Frågor och svar

Här samlar vi de frågor och svar som vi fått in från både medarbetare, boende och deltagare på daglig verksamhet om övergången till kommunal drift. Hittar du inte svaret på din fråga här? Skicka då ett mejl till oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så återkommer vi med svar till dig.

Frågor och svar från medarbetare

Frågor och svar från deltagare, boende och anhöriga