Trafikinformation med anledning av Wheels and Wings 19–20 juli

Fredag och lördag den 19–20 juli arrangeras Wheels and Wings i Falkenberg. Så här påverkas trafik, framkomlighet och parkering.

Wheels and Wings innebär extra mycket bilar och folk i Falkenberg. Här har vi samlat information som är bra att känna till för boende och besökare.

Karta över cruisingrunda

Cruisingrundan är den samma som under tidigare år. Cruisingen pågår både fredag och lördag, mellan klockan 18–24.

Karta över cruisingrundan.

Tänk på att:

• det är stor pÃ¥verkan pÃ¥ trafiken, sÃ¥ ta cykel eller promenera under cruisingrundan
  • använd papperskorgar och toaletter som finns utplacerade
  • det är inte tillÃ¥tet att dricka alkohol pÃ¥ vissa platser.

Avstängningar gator

• Under cruisingen är vägarna som ingÃ¥r i rundan avstängda för fordonstrafik med undantag för deltagare i cruisingrundan samt utryckningsfordon, hemtjänsten, kollektivtrafik, boende och besökare till boende. Om det finns alternativa vägar än de som ingÃ¥r i cruisingrundan är det dem du ska välja.
  • Hjortvägen kommer att vara avstängd för trafik frÃ¥n fredag den 19 juli kl. 18 till lördag den 20 juli kl. 04 samt frÃ¥n lördag den 20 juli klockan 18 till söndag den 21 juli klockan 04. Du som bor eller jobbar i omrÃ¥det fÃ¥r köra även när vägen är avstängd. Boende och företagare längs sträckan kommer inom kort att fÃ¥ mer information.
  • Fast avstängning mellan Hjortvägen 3 och 6B  – den fasta avstängningen kommer att stÃ¥ kvar frÃ¥n fredag den 19 juli till söndag den 21 juli. Det innebär att man endast kan köra fram till fasta avstängningen, och sedan är det stopp för biltrafik. Alla boende pÃ¥ Hjortvägen/Ängsstigen kommer att behöva köra in frÃ¥n Strandvägen till södra delen av Hjortvägen. Titta pÃ¥ kartan nedan för att se var den fasta avstängningen är placerad.

Karta som visar fast avstängning på Hjortvägen.

Begränsad framkomlighet på övriga vägar

Övriga vägar är öppna som vanligt men framkomligheten kan vara begränsad.

Dessa vägar påverkas mest:
Väg 154 från motorbanan via gamla E6 till cirkulationsplatsen i Skrea och Smedjeholm samt Strandvägen, Brogatan, Nygatan, Holgersgatan, Peter Åbergs väg, Havsbadsallén, Klittervägen och Ljungholmsvägen. Även crusingrundans påfartsleder; Sanddynevägen, Kristineslättsallén och Strandvägen påverkas.

Avstängningar parkeringar

Stortorgets parkering, Falkhallens parkering (Nyhemsplan) och ett par parkeringar nere på Klittervägen är avstängda under evenemanget.

Planera din resa, cykla eller gå

Med mycket bilar och människor i rörelse är det extra viktigt att du planerar din resa om du måste köra bil. Särskilt mellan kockan 18–24. Har du möjlighet är det bästa om du kan cykla eller gå. Välj Fajansbron istället för Tullbron om du planerar att röra dig i stan.

Ändringar i kollektivtrafiken

Det kommer att ske vissa förändringar i ordinarie kollektivtrafik och det kan bli förseningar, var ute i god tid och ta hellre en tidigare avgång.

Se gällande tidtabeller på hallandstrafiken.se.

Ändringar för taxiplatserna

Under Wheels and Wings kommer taxiplatserna att flyttas till Stationsgatan vid korsningen Nygatan. Efter evenemanget kommer taxiplatserna att återgå till sina vanliga platser på Stortorget.

Gratis buss till motorbanan

Det är enkelt att ta sig till motorutställningen på Falkenbergs Motorbana. Destination Falkenberg och Warberg Automobil club anordnar tillsammans med Nobina en gratis pendelbuss mellan Falkenberg stad och motorbanan.

Se tidtabell för pendelbuss

Falkenbergs kommuns roll under Wheels and Wings

Falkenbergs kommun påverkar bland annat:

• trafik, till exempel var bilarna fÃ¥r cruisa
  • städning och toaletter, till exempel var bajamajor ska stÃ¥
  • olika tillstÃ¥nd, till exempel kring mat och alkohol.

Förberedelser inför Wheels and Wings 2024 (falkenberg.se)

Om Wheels and Wings

Evenemanget brukar locka närmare 20 000 besökare och cirka 6 000 entusiastbilar. På kvällen är det cruising genom centrum och längs med Skrea strand. Dagtid är det utställning och andra aktiviteter på motorbanan i Ljungby. Wheels and Wings arrangeras av den ideella föreningen Warbergs Automobile Club.

Läs mer om Wheels and Wings och andra evenemang på falkenberg.se

Gäller från: 19 juli 2024
Gäller till: 21 juli 2024