Frågor och svar om att vara familjehem

Falkenbergs kommun söker kontinuerligt efter fler familjehem – kanske kan det vara något för dig?

Det finns många barn och ungdomar som av olika anledningar tillfälligt behöver bo hos en annan familj. Det kallas att man bor i ett familjehem (tidigare hette det fosterhem). Som familjehem öppnar du ditt hem och välkomnar barnet in i din familj. Du samarbetar även med barnets biologiska föräldrar och med socialtjänsten.

Här nedan hittar du svar på några av de frågor vi brukar få när vi träffar familjer som är intresserade av att ta ett uppdrag som familjehem. Har du fler? Ring eller mejla oss gärna!

Frågor och svar

Vilka är barnen och ungdomarna som behöver bo i familjehem?

De barn och ungdomar som vi placerar i familjehem kan vara från spädbarnsålder upp till 20 år. Skälen till att de behöver komma hemifrån varierar. Det kan vara föräldrarnas sjukdom, missbruk eller sociala problem som gör att barnet inte kan bo hemma. I andra fall beror det på barnets eget beteende. Missbruk eller svårigheter kan göra att den unga behöver byta miljö.

Vilka är det vi söker?

Vi söker vuxna människor med en stabil livssituation som vill dela med sig av trygghet, tid och tålamod. Om du i dag har en familj med barn, en parrelation utan barn eller lever ensam spelar ingen roll. Du behöver inte ha någon särskild utbildning.

Vad innebär det att vara familjehem?

Att vara familjehem innebär att en ung människa, som av någon anledning inte kan bo med sina föräldrar, flyttar hem till er på heltid och blir en del av er familj. Målet med varje placering är att barnet ska återvända till sina föräldrar, men det är inte alltid möjligt. Som familjehem måste du vara förberedd både på ett kortare uppdrag och på en placering som varar under barnets hela uppväxt.

Vad får familjehemmet för stöd?

Att vara familjehem sker i samarbete med en familjehemssekreterare och de öppenvårdsresurser som finns i kommunen. Du erbjuds kontinuerligt stöd, handledning och utbildning. Som familjehem får du ett arvode för uppdraget du utför plus ersättning för barnets kostnader. Ibland kan det krävas att någon i hushållet går ner i arbetstid under en begränsad period, oftast i början. Du ersätts då för den inkomst du förlorar.

Hur går det till?

När du anmäler intresse för att bli familjehem gör vi en utredning för att ta reda på om du och din familj har de förutsättningar som krävs. Vi träffar hela familjen och går igenom vad det finns för förväntningar och frågor. I utredningen ingår också utdrag ur social-, kronofogde- och polisregistret och från Försäkringskassan. Utredningen tar ett par månader och ger även er möjlighet att tänka efter innan beslutet fattas.

Välkommen med intresseanmälan

Känner du att detta är något för dig och vill veta mer? Då kan du ringa någon av oss på familjehemsgruppen eller lämna en intresseanmälan via e-tjänsten Familjehem Sverige. I e-tjänsten får du svara på ett antal frågor om dig/er och era förutsättningar. Det är viktigt att du väljer Falkenbergs kommun i första steget. På Familjehem Sveriges webbplats kan du även testa dig för att se om du passar för uppdraget.

Varmt välkommen med din intresseanmälan!

Kontakta familjehemsgruppen

Familjehemssekreterare