Beställning av insatser i Falkenbergs kommun enligt 2a kap. 6 § socialtjänstlagen görs via särskild beställningsblankett.
Bosättningskommunen ansvarar för att blanketten är komplett ifylld och inkommen senast två veckor innan vistelsens start. Beställningen ska vara anpassad till de förutsättningar som bostaden i Falkenbergs kommun har.
Förutsättningarna skiljer sig ofta från de i hembostaden och kan innebära större eller mindre behov av stöd. Bosättningskommunen bifogar den dokumentation som krävs för att beslutet kan verkställas med god kvalitet, exempelvis utredning med behovsbedömning, genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna. Om beställningen avser hälso- och sjukvårdsuppgifter som enligt bedömning kan utföras som egenvård ska ett egenvårdsintyg bifogas. Om detta inte följs kan det innebära att verkställigheten blir försenad.
Fakturering
Falkenbergs kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut enligt utförd tid.
Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, därför måste era belopp anges på beställningsblanketten. Ersättningsbeloppet är det belopp ni ersätter er utförare med, inte det som brukaren betalar i avgift. Om ersättningsbeloppet inte anges kommer Falkenbergs kommuns ersättningsbelopp att faktureras.