Tillfällig vistelse i Falkenberg
Ska du vistas tillfälligt i Falkenbergs kommun och behöver stöd och hjälp under din vistelse?Â
Hemtjänst
Planerar du att besöka Falkenbergs kommun och har behov av hemtjänst sÃ¥ kan du fÃ¥ hjälp med detta. Du kontaktar dÃ¥ din bistÃ¥ndshandläggare i din hemkommun. Din bistÃ¥ndshandläggare kontaktar sedan Falkenbergs kommun. Eftersom det krävs planering för att fÃ¥ hemtjänsten att fungera ber vi dig att kontakta din bistÃ¥ndshandläggare i god tid före din resa, minst tre veckor innan.Â
Hemsjukvård
Har du hemsjukvÃ¥rd i hemmet och behöver det under din vistelse i Falkenberg, vänder du dig till hemsjukvÃ¥rden i din kommun minst tre veckor innan din vistelse. HemsjukvÃ¥rden i din kommun bedömer ditt behov och kontaktar hemsjukvÃ¥rden i Falkenbergs kommun.Â
Hjälpmedel
Behöver du hjälpmedel, till exempel rullstol eller rollator under din vistelse i Falkenberg tar du i första hand med dina egna hjälpmedel hemifrÃ¥n.Â
För dig som ska beställa insatser
Du som är bistÃ¥ndshandläggare eller arbetar inom hemsjukvÃ¥rden i hemkommunen beställer de insatser som din brukare eller patient behöver.Â
Du som är biståndshandläggare och ska beställa hemtjänst gör beställningen via vår beställningsblankett. Du som arbetar inom hemsjukvården och ska beställa hemsjukvård gör beställningen via vår e-tjänst.
Blankett för att beställa hemtjänst Â
Beställning av insatser i Falkenbergs kommun enligt 2a kap. 6 § socialtjänstlagen görs via särskild beställningsblankett:
pdf
Beställningsunderlag tillfällig vistelse i Falkenberg
(254 KB)
Bosättningskommunen ansvarar för att blanketten är komplett ifylld och inkommen senast två veckor innan vistelsens start. Beställningen ska vara anpassad till de förutsättningar som bostaden i Falkenbergs kommun har.
Förutsättningarna skiljer sig ofta från de i hembostaden och kan innebära större eller mindre behov av stöd. Bosättningskommunen bifogar den dokumentation som krävs för att beslutet kan verkställas med god kvalitet, exempelvis utredning med behovsbedömning, genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna. Om beställningen avser hälso- och sjukvårdsuppgifter som enligt bedömning kan utföras som egenvård ska ett egenvårdsintyg bifogas. Om detta inte följs kan det innebära att verkställigheten blir försenad.
Fakturering
Falkenbergs kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut enligt utförd tid.
Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, därför måste era belopp anges på beställningsblanketten. Ersättningsbeloppet är det belopp ni ersätter er utförare med, inte det som brukaren betalar i avgift. Om ersättningsbeloppet inte anges kommer Falkenbergs kommuns ersättningsbelopp att faktureras.
Biståndsenheten postadress
Falkenbergs kommun
Socialförvaltningen
Biståndsenheten
311 80 Falkenberg
Biståndsenheten faxnummer
010-150 93 27
Socialförvaltningen i Falkenbergs kommun har ansvar för basal hemsjukvård i ordinärt boende. Vid tillfällig vistelse i Falkenbergs kommun ska hemkommunen eller hemregionen beställa de insatser som behövs enligt följande villkor:
- Beställningen ska ha inkommit till Falkenbergs kommun senast 14 dagar innan personens ankomstdatum.
- Fakturering sker efter vistelsens slut om inget annat avtalats. För insatser debiteras hemkommunen/hemregionen 517 kronor per besök.
- Hemsjukvården kontaktar beställande region/kommun efter inkommen beställning.
- Patienten måste ta med sig de hjälpmedel, läkemedel, infusionsvätskor och pumpar samt förbrukningsartiklar (till exempel inkontinenshjälpmedel, förbandsmaterial och medicinteknisk utrustning) som hen behöver under hela vistelsen.
- Vid frågor, ring eller maila kommunens kontaktcenter.
Kontakt
-
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Telefon: 0346-88 60 00
Mejl:Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.