Har du inte pengar till exempelvis mat och hyra kan du söka försörjningsstöd. Det är ett behovsprövat bistånd som du ansöker om hos kommunens socialtjänst. Biståndet är en tillfällig ekonomisk hjälp och målet är att du ska bli självförsörjande igen så snart som möjligt.

Socialtjänsten gör en individuell bedömning varje månad där dina inkomster och utgifter avgör om och hur mycket du kommer att få utbetalt. För att du ska kunna få försörjningsstöd så behöver du visa att du gjort vad du kan för att försörja dig på egen hand.

Vid behov, ring till stöd- och försörjningsenhetens mottagningsgrupp:

Telefon: 0346-88 54 50

Våra telefontider (gäller INTE mellan 27 juni och 19 augusti):

  • Måndag och fredag klockan 10-12
  • Tisdag, onsdag och torsdag klockan 13-15

Telefontider mellan 27 juni och 19 augusti:

  • Måndag till fredag klockan 8.30-9.30

Receptionens öppettider, måndag - fredag kl. 10-16. Lunchstängt mellan kl. 12-13. Dag före röd dag, dag innan julafton, nyårsafton, midsommarafton, samt klämdag öppet kl. 10-12.

Så här ansöker du

När du kontaktar stöd- och försörjningsenhetens mottagningsgrupp får du en besökstid. Du erbjuds alltid första lediga tid. Väntetiden är vanligtvis cirka två veckor. Om du inte kan komma på tiden är det viktigt att du meddelar socialsekreteraren så att du får en ny tid.

Efter telefonsamtalet skickar socialsekreteraren en kallelse med ansökningsformulär hem till dig. Vid besöket kommer socialsekreteraren att gå igenom frågorna tillsammans med dig. Fyll gärna i de frågor du kan innan du kommer på ditt första besök.

Inför det första besöket med socialsekreteraren ska du ha med dig vissa handlingar, se nedan, för att vi ska kunna utreda om du har rätt till försörjningsstöd och kunna ta beslut. Om du har svårt att få med dig vissa handlingar är det bra om du meddelar din socialsekreterare detta, så att du kan få hjälp med att få fram handlingarna.

Det här ska du ha med dig på första besöket

  • legitimation
  • inkomstuppgifter för de senaste fyra månaderna, till exempel lönebesked eller uppgifter om bostadsbidrag, a-kassa och pension
  • kontoutdrag från alla dina bankkonton från fyra månader tillbaka samt en ekonomisk översikt
  • de räkningar du betalat de senaste tre månaderna (till exempel för hyra och el) och underlag på att du betalat dem, till exempel att det framgår på ditt kontoutdrag
  • försäkringsbrev för hemförsäkring om du har hemförsäkring
  • om du är arbetslös - intyg på inskrivning hos Arbetsförmedlingen, handlingsplan samt daganteckningar
  • hyreskontrakt och hyresavi
  • uppgifter om tillgångar och skulder
  • kopia på den senaste deklarationen och eventuell skatteberäkning, eller kontrolluppgift från Skatteverket om du inte har deklarerat.

Kontakt

  • Socialförvaltningen

    • Telefontid
    • Måndag och fredag kl 10-12
    • Tisdag, onsdag och torsdag kl 13-15
    • Telefontider vecka 26-33: 08.30-09.30
    • Telefon: 0346-88 54 50
Besöksadress: Kanslistvägen 10, 311 39 Falkenberg

Kontaktcenter
Stadshuset, Kuben, Rådhustorget 3C
311 80 Falkenberg
Telefon: 0346-88 60 00
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

Öppettider Kontaktcenter
Måndag-torsdag 8-17
Fredag 8-15

Dag före röd dag eller afton 8-15