Dricksvatten – anmälan om registrering av anläggning

Här hittar du en blankett för anmälan om registrering av din dricksvattenanläggning

Blanketten på den här sidan använder du för att anmäla din dricksvattenanläggning för registrering hos oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Registrering krävs om du producerar dricksvatten till:

• livsmedelsverksamhet, till exempel restaurang, livsmedelsproduktion, café.
  • offentlig verksamhet, till exempel förskola, vÃ¥rdhem.
  • kommersiell verksamhet, till exempel hotell, uthyrning av stugor.
  • minst 50 personer eller tillhandahÃ¥ller minst 10 kubikmeter dricksvatten per dygn.

Du kan fylla i blanketten digitalt förutom namnunderskriften. Här hittar du mer information om hur du registrerar livsmedel och dricksvatten. Observera att anmälan om registrering av livsmedelsanläggning sker med hjälp av en annan blankett.

Anmäl minst två veckor innan

Du behöver anmäla din verksamhet minst två veckor innan du startar. Kostnad för registrering framgår av blanketten. Du får starta din verksamhet direkt när du har fått en skriftlig bekräftelse på din anmälan, alternativt två veckor efter att anmälan om registrering kommit in till oss.

Observera att registreringen är kopplad till livsmedelsföretagaren. Om du säljer din verksamhet måste därför den nya ägaren registrera verksamheten i god tid innan övertagandet. Även om du gör en bolagsändring, till exempel omvandlar din enskilda firma till ett aktiebolag, krävs ny registrering i förväg eftersom det innebär en ny juridisk person.

I och med att du fyller i den här anmälan/ansökan registrerar Falkenbergs kommun dina personuppgifter. På kommun.falkenberg.se/personuppgifter kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen, GDPR.

Du kan även höra av dig till vårt kontaktcenter.