I Falkenbergs kommun jobbar vi med en gemensam matsedel för våra förskolor och skolor. Menyn är varierad. Vi serverar både husmanskost och lite mer trendig mat. Menyn arbetas fram med hjälp av kockar från våra kök.

Det är Måltid Falkenberg som ansvarar för all mat i kommunens förskolor och skolor.

Matsedel

Matsedeln planeras för ett halvår i taget.
Vi jobbar efter Livsmedelsverkets riktlinjer och alla våra matsedlar är näringsvärdesberäknade. Lunchen ska bestå av 1/3 av barnets dagliga behov av näring. Vi tänker på miljön och gör därför hållbara livsmedelsval och försöker aktivt minska vårt matsvinn.

Läs matsedeln för skola och förskola

Matsedel via mobilen

På mobilen kan du snabbt och enkel se aktuell matsedel om du laddar hem appen Skolmaten. Varje matsedel visas flera veckor i förväg.

Hållbar mat

I Falkenbergs kommun tycker vi att det är viktigt med hållbarhet och hållbar mat.

Kommunens ambition är att laga så mycket som möjligt från grunden och våra kockar använder så rena råvaror och produkter som möjligt.

Så här jobbar vi med hållbar mat

Skolmjölkstöd

Falkenbergs kommun ansöker varje år om skolmjölstöd, ett EU-stöd som hanteras av Jordbruksverket.

EU-logga med text Skolmjölken vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.

Förskola och fritidshem

För att frukost och mellanmål ska ge tillräckligt med energi- och näring ska de planeras utifrån tallriksmodellens delar:

• Mjölkprodukter (alternativt berikad dryck från växtriket, t ex havredryck)
  • Bröd hårt eller mjukt och/eller flingor eller müsli.
  • Proteinrikt livsmedel (pålägg, mjölkprodukt eller berikad vegetabilisk dryck/vegetabiliskt alternativ till yoghurt)
  • Grönsaker och/eller frukt

Exempel på frukost kan vara fil eller yoghurt med flingor och hårt bröd med pålägg eller smörgås med pålägg, grönsak och ett glas mjölk eller smörgås samt ägg och kaviar.

Ett exempel på bra mellanmål för en elev i årskurs 1-3 är två smörgåsar med smörgåsmargarin och pålägg, ett glas mjölk samt grönsaker.

Måltiderna ska inte innehålla söta och/eller näringsfattiga livsmedel, såsom nyponsoppa, sötad yoghurt/kräm, saft/läsk eller bakverk.

Skolmat

På våra F-9 skolor, på några av F-6 skolorna och på gymnasieskolan erbjuder vi alla våra gäster gröna rätter varje dag. Till varmrätten finns alltid passande tillbehör samt en varierad salladsbuffé, bröd och ekologisk mjölk.

Matråd

På många av skolorna finns det ett matråd där eleverna är delaktiga. Matrådet är ett bra forum för dialog och inflytande och träffarna ska ske återkommande under året.

På vissa enheter använder man elevrådet för dessa frågor.

Visste du ...

... att du som förälder får äta gratis med ditt barn i skolan en gång per termin. Meddela personalen i köket om du vill äta.

Specialkost och anpassad måltid

Ditt barn kan ha/har rätt till specialkost eller anpassade måltider om barnet har särskilda skäl eller utredda behov. Falkenbergs kommuns arbete kring specialkost och anpassade måltider har sin grund i en gemensam riktlinje framtagen av barn- och utbildningsförvaltningen och serviceförvaltningen. Nedan följer sammanställning av hur du ansöker om specialkost eller anpassad måltid. För mer information finns en länk till riktlinjen i sin helhet.

pdf Riktlinje för specialkost och anpassade måltider (393 KB)

Specialkost av medicinska skäl och anpassad måltid av religiösa eller etiska skäl

Specialkost av medicinska skäl

Med specialkost av medicinska skäl avses kost som är anpassad till ett visst sjukdomstillstånd. Huvudsyftet med specialkost är att säkerställa att barnet har tillgång till en säker kost. För att få specialkost av medicinska skäl krävs att ett sjukvårdsintyg bifogas ansökan om specialkost.

Det är önskvärt att vårdnadshavare/elev har kontakt med behandlande läkare för en uppdatering av allergistatus med jämna intervaller. Här kan skolsköterskan vara en samverkanspartner.

Anpassad måltid av religiösa eller etiska skäl

Med anpassad måltid av religiösa eller etiska skäl avses kost som avviker från normalkost, exempelvis att ett barn inte äter fläskkött av religiösa skäl eller undviker kött, fisk och fågel av etiska skäl.

Ansök om specialkost eller anpassad måltid i förskolan

Du ansöker om specialkost av medicinska skäl eller anpassad måltid av religiösa eller etiska skäl via blankett. Blanketten lämnas till förskolans personal.

Ansök om specialkost eller anpassad måltid i grundskolan

Du ansöker om specialkost av medicinska skäl eller anpassad måltid av religiösa eller etiska skäl via grundskolans skolstartstjänst inför varje nytt läsår.

Ansök om specialkost eller anpassad måltid i gymnasieskolan

Du ansöker om specialkost av medicinska skäl eller anpassad måltid av religiösa eller etiska skäl via gymnasieskolans självservice inför varje nytt läsår.

Anpassad måltid nödvändig för att individen ska klara förskolan eller skolan

Anpassad måltid nödvändig för att individen ska klara sin skolgång innefattar elever med funktionsvariation som neuropsykiatriska diagnoser men även andra tillstånd där bristande matintag riskerar att försvåra skolgången eller dagen på förskolan. Anpassad måltid bygger på två delar där första delen utgörs av anpassning av måltidsmiljön och den andra delen utgörs av anpassning av maten.

pdf Riktlinje för specialkost och anpassade måltider (393 KB)

Anpassad måltid nödvändig för att barnet ska klara förskolan

Om ditt barn är i behov av “anpassad måltid nödvändig för att klara förskolan” ska du kontakta rektor på ditt barns förskola och BVC.

Anpassad måltid nödvändig för att individen ska klara sin skolgång

Om ditt barn har behov av “anpassad måltid nödvändig för att individen ska klara sin skolgång” ska du kontakta ditt barns mentor. Ditt barns behov utreds och beslutas sedan av skolan.

Frågor och svar

Undrar du något mer?

Vi har samlat frågor och svar på en egen sida.