Måltider i förskola och skola

I Falkenbergs kommun jobbar vi med en gemensam matsedel för våra förskolor och skolor. Menyn är varierad. Vi serverar både husmanskost och lite mer trendig mat. Menyn arbetas fram med hjälp av kockar från våra kök.

Det är Måltid Falkenberg som ansvarar för all mat i kommunens förskolor och skolor.

Matsedel

Matsedeln planeras för ett halvår i taget.
Vi jobbar efter Livsmedelsverkets riktlinjer och alla våra matsedlar är näringsvärdesberäknade. Lunchen ska bestå av 1/3 av barnets dagliga behov av näring. Vi tänker på miljön och gör därför hållbara livsmedelsval och försöker aktivt minska vårt matsvinn.

Läs matsedeln för skola och förskola

Matsedel via mobilen

På mobilen kan du snabbt och enkel se aktuell matsedel om du laddar hem appen Skolmaten. Varje matsedel visas flera veckor i förväg.

HÃ¥llbar mat

I Falkenbergs kommun tycker vi att det är viktigt med hållbarhet och hållbar mat.

Kommunens ambition är att laga så mycket som möjligt från grunden och våra kockar använder så rena råvaror och produkter som möjligt.

Så här jobbar vi med hållbar mat

Skolmjölkstöd

Falkenbergs kommun ansöker varje år om skolmjölstöd, ett EU-stöd som hanteras av Jordbruksverket.

EU-logga med text Skolmjölken vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.

Förskola och fritidshem

För att frukost och mellanmål ska ge tillräckligt med energi- och näring ska de planeras utifrån tallriksmodellens delar:

• Mjölkprodukter (alternativt berikad dryck frÃ¥n växtriket, t ex havredryck)
  • Bröd hÃ¥rt eller mjukt och/eller flingor eller müsli.
  • Proteinrikt livsmedel (pÃ¥lägg, mjölkprodukt eller berikad vegetabilisk dryck/vegetabiliskt alternativ till yoghurt)
  • Grönsaker och/eller frukt

Exempel på frukost kan vara fil eller yoghurt med flingor och hårt bröd med pålägg eller smörgås med pålägg, grönsak och ett glas mjölk eller smörgås samt ägg och kaviar.

Ett exempel på bra mellanmål för en elev i årskurs 1-3 är två smörgåsar med smörgåsmargarin och pålägg, ett glas mjölk samt grönsaker.

Måltiderna ska inte innehålla söta och/eller näringsfattiga livsmedel, såsom nyponsoppa, sötad yoghurt/kräm, saft/läsk eller bakverk.

Skolmat

På våra F-9 skolor, på några av F-6 skolorna och på gymnasieskolan erbjuder vi alla våra gäster gröna rätter varje dag. Till varmrätten finns alltid passande tillbehör samt en varierad salladsbuffé, bröd och ekologisk mjölk.

Matråd

På många av skolorna finns det ett matråd där eleverna är delaktiga. Matrådet är ett bra forum för dialog och inflytande och träffarna ska ske återkommande under året.

På vissa enheter använder man elevrådet för dessa frågor.

Visste du ...

... att du som förälder får äta gratis med ditt barn i skolan en gång per termin. Meddela personalen i köket om du vill äta.

Specialkost

För att få en specialkost eller en anpassade måltid måste alltid ett kostintyg ifyllas via skolstartstjänst på kommunens webbplats. Ett kostintyg är uppgifter lämnade av vårdnadshavare eller myndig elev som i vissa fall ska styrkas med ett läkarintyg.

På förskolan fyller vårdnadshavare i en blankett för ansökan om specialkost och lämnar till förskolans personal. Förskolans personal lämnar blanketten avkodad till förskolans kök. Alternativt skriver förskolans personal in specialkosten i Tempus där de hämtas ut av kökspersonalen.

I grundskola/gymnasieskola fylls ansökan om specialkost i skolstartstjänst via kommunens webbplats och av vårdnadshavare eller myndig elev. Kostintyget lämnas sedan via skoladministrationens personal till skolans kök.

Läkarintyg eller journalutdrag

För att säkerställa att det medicinska behovet har bedömts av hälso- och sjukvården ställs krav på läkarintyg vid följande diagnoser enligt Kost & Närings nationella rekommendationer.

• SvÃ¥r matallergi med akut allergisk reaktion
  • Funktionsnedsättande matallergi
  • Multiallergi
  • Luftburen matallergi
  • Celiaki/glutenintolerans

Det är önskvärt att vårdnadshavare/elev har kontakt med behandlande läkare för en uppdatering av allergistatus med jämna intervaller. Här kan skolsköterskan vara en samverkanspartner.