Rösta med bud eller ambulerande röstmottagare

Du kan få hjälp att rösta i vallokalen om du behöver det. Du kan också utse ett bud som lämnar in din röst, om du inte kan ta dig till vallokalen.

Att rösta med bud

Att rösta med bud betyder att någon annan än du själv transporterar rösten till vallokalen eller till en lokal för förtidsröstning.

Då får du rösta med bud

Här är anledningar till varför du kan få rösta med bud:

• Sjukdom
  • Ã…lder
  • Funktionsnedsättning
  • Intagen pÃ¥ häkte eller kriminalvÃ¥rdsanstalt
  • Om du bor eller vistas vid en lantbrevbärarlinje kan du ocksÃ¥ budrösta med hjälp av lantbrevbäraren.

Vill du ha hjälp med budröstning?

Om någon närstående till dig ska vara bud kan de hämta material i närmsta förtidsröstningslokal.

Behöver du hjälp kan du kontakta oss.

Ring: 0346-88 60 00

PÃ¥ valhelgen ringer du 0346-88 55 88

Bara vissa personer får vara bud

Budet ska vara minst 18 år gammal. Budet ska ha en id-handling när hen lämnar in budrösten. Rösten tas om hand i din vallokal och räknas senare på kvällen.

Budet kan vara

• din make, maka eller sambo
  • din, makens, makans eller sambons barn, barnbarn, föräldrar eller syskon
  • de som yrkesmässigt eller pÃ¥ liknande sätt ger väljaren vÃ¥rd, eller de som annars brukar hjälpa dig i personliga angelägenheter
  • lantbrevbärare
  • anställda vid häkte eller kriminalvÃ¥rdsanstalt
  • ambulerande röstmottagare utsedda av kommunens valnämnd.

Så här röstar du med bud

När du röstar med bud går det till på det här sättet.

1. Du gör i ordning rösten i avskildhet

Du gör själv i ordning din röst genom att lägga en valsedel i ett valkuvert och stänger kuvertet.

2. Vittne och bud intygar

Inför vittnet och budet lägger du ner valkuverten i ytterkuvertet för budröstning. Ytterkuvertet ska klistras igen. Du ska sedan underteckna med ditt namn på ytterkuvertet.

Vittnet och budet intygar på ytterkuvertet att allt gått rätt till och att det är du som har gjort i ordning din röst. Vittnet måste ha fyllt 18 år men behöver inte vara svensk medborgare. Vittnet och budet får inte vara samma person.

3. Budet lämnar in rösten

Budet tar därefter ytterkuvertet och lämnar in det på något av följande ställen:

• Din vallokal pÃ¥ valdagen. Namnet pÃ¥ vallokalen stÃ¥r pÃ¥ ditt röstkort.
  • En lokal där man kan förtidsrösta.

Budet ska kunna visa en id-handling när hen lämnar in budrösten. Rösten tas om hand i din vallokal och räknas senare på kvällen.

Om budet lämnar in rösten i en lokal för förtidsröstning måste ditt röstkort också lämnas in. Rösten skickas vidare till din vallokal och tas om hand som övriga förtidsröster.

Du behöver ett särskilt material

Du behöver ett särskilt material för att rösta med bud. Det kan du beställa via Valmyndighetens webbplats eller hämta på närmaste förtidsröstningslokal. Har du frågor är du också välkommen att kontakta oss. Valsedlar kan du eller den som hjälper dig hämta på alla ställen där man kan rösta eller beställa direkt från partierna.

Hjälp i lokalen

Du som inte själv kan göra i ordning din röst, det vill säga stoppa ner valsedeln i valkuvertet eller sätta kryss för en kandidat, kan be någon i lokalen om hjälp. Du bestämmer själv vem som ska hjälpa dig. Du kan också be någon av röstmottagarna om hjälp. Röstmottagarna får inte berätta för någon vad du har röstat på.

Tillgängliga lokaler

Alla ställen för röstmottagning är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Om du ändå inte kan ta dig in i en lokal för röstmottagning kan röstmottagarna hämta upp rösten utanför lokalen.

Att rösta med ambulerande röstmottagare – röstmottagaren kommer till dig

Om du på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte själv kan ta dig till en röstningslokal och inte känner någon som kan vara bud åt dig, kan vi ordna med ambulerande röstmottagare.

Ambulerande röstmottagning betyder att röstmottagare kommer till ditt hem eller annan plats där du befinner dig för att ta emot din röst. Den ambulerande röstmottagaren har med sig allt som du behöver för att kunna rösta.

Din röst ska göras i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning. Tänk på att ha framme ditt röstkort och giltig legitimation.

Du kan beställa att en ambulerande röstmottagare kommer hem till dig mellan den 22 maj till 12.00 på valdagen den 9 juni.

Kontakta oss på kontaktcenter om du vill ha hjälp av en ambulerande röstmottagare

Ring: 0346-88 60 00