Stöd för dig som är barn eller ungdom

Du som är barn eller ungdom är välkommen att höra av dig till oss på behandlingsenheten om du behöver någon att prata med.

Ungdomstiden är omvälvande och kan innebära glädje och nyfikenhet, men också bekymmer, ovisshet och oro. Du kanske behöver råd och stöd kring:
  • BrÃ¥k i familjen
  • Sociala medier
  • Kompisrelationer
  • Droger, alkohol eller spel
Behöver du råd och stöd kan du vända dig till oss. Är du yngre än 17 år är du också välkommen att ringa oss, men då behöver vi ett godkännande av din eller dina föräldrar.

Konflikter hemma?

Ibland är det konflikter i familjen som gör att du mår dåligt. Det kan då vara lättare om någon utanför familjen hjälper till och pratar med er i familjen. Vi kan hjälpa både dig och dina föräldrar så att ni alla får det bättre hemma.

Behandlingsenheten

Se film om att besöka socialtjänsten

Är du barn och undrar hur det kan vara att besöka socialtjänsten? Se filmen Alex besöker socialtjänsten här nedan.

På SKRs, Sveriges kommuner och regioners, webbplats hittar du fler filmer. De finns på olika språk och även teckentolkad och syntolkad.

Filmer för barn och unga med Alexlänk till annan webbplats

Övrig hjälp i Falkenberg

BUP

BUP har till uppgift att stödja och behandla barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt. Det kan till exempel handla om att du har varit med om en svår upplevelse, är deprimerad eller på annat sätt har det jobbigt.

Här hittar du BUPs webbplats.länk till annan webbplats

Ungdomsmottagningen

Ungdomsmottagningen Falkenberg är för dig upp till 22 år. Här kan du bland annat testa dig för könssjukdomar, få råd om preventivmedel eller prata om sex, kärlek och andra livsfrågor. Besöken är gratis och de som arbetar på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt.

Här kan du läsa mer om ungdomsmottagningen.länk till annan webbplats

Övrig nationell hjälp

Barnens rätt i samhället (BRIS)

På Bris.se kan du som är upp till 18 år prata med en kurator, eller prata med andra unga i Forum. Du kan kontakta Bris kuratorer genom att ringa till Bris telefon 116 111, skriva till Bris-mejlen eller chatta i Bris-chatten. Du som hör av sig är anonym och kuratorn har tystnadsplikt. Att ringa är gratis och syns inte på telefonräkningen. Bris erbjuder också gruppstöd. På bris.se kan du också läsa, kolla in filmer och lyssna på poddar om viktiga ämnen.

Här kan du läsa mer om Bris.länk till annan webbplats

BUFFF – Barn och ungdom med förälder/familjemedlem i fängelse

Föreningen BUFFF är till för dig som har en förälder eller familjemedlem i fängelse, häkte eller frivård. Med många frågor och mycket känslor som snurrar runt, kan det vara skönt att veta att du inte är ensam. På BUFFF kan du få stöd och hjälp.

Även en förälder, syskon, mor- och farförälder och familjehem är välkomna att kontakta oss för råd och stöd.

Här kan du läsa mer eller chatta med föreningen BUFF.länk till annan webbplats

Nationell stödtelefon: 020-200 330

Barnombudsmannen (BO)

I Sverige har alla barn och ungdomar under 18 år en ombudsman. Personen barnombudsmannen utses av regeringen och är chef för en statlig myndighet som heter Barnombudsmannen. Barnombudsmannen arbetar för barn och ungas rättigheter.

Här kan du läsa mer om Barnombudsmannen.länk till annan webbplats

Umo

UMO är en webbplats där du som är mellan 13 och 25 år kan få svar på frågor om sex, hälsa och relationer.

Här hittar du UMOs webbplats.länk till annan webbplats

Koll på soc

Socialtjänsten, eller soc som många säger, ansvarar för att ge stöd och råd till barn och ungdomar som inte har det bra. På webbplatsen Koll på soc kan du till exempel få reda på hur du kan få hjälp om det inte är bra hemma, vad som gäller om du är placerad i ett familjehem eller på HVB eller hur det funkar när du kommer till Sverige på flykt från ett annat land.

Här hittar du Koll på soc.länk till annan webbplats

Origo

Origo finns för dig som lever med hedersrelaterat förtryck eller våld. De arbetar mot hedersrelaterat våld för ungdomar mellan 13 och 26 år. De som jobbar på Origo vet hur livssituationen ser ut för många ungdomar, de har tystnadsplikt och du kan kontakta dem anonymt (utan att någon får reda på det).

Telefonnumret till Origo är 020-25 30 00.

Här kan du läsa mer om Origo.länk till annan webbplats

Trygga barnen

Trygga barnen är en ideell organisation som ger stöd till barn och unga upp till 25 år som lever i eller har växt upp i en familj där någon har problem med missbruk.
Du kan kontakta Trygga Barnen via telefon och mail, samt anonymt via Snapchat: @tryggabarnen
Deras telefonnummer är: 070-477 79 10

Här kan du läsa mer Trygga barnen.länk till annan webbplats

Maskrosbarn

Det är många som delar liknande känslor och erfarenheter av att växa upp med svåra hemförhållanden. Här skriver både ungdomar och vuxna om sina upplevelser. Ibland kan det vara skönt att få veta att man inte är ensam.

Här kan du läsa mer om Maskrosbarnlänk till annan webbplats.

Ecpat

Ditt Ecpat är en plats för alla under 18 år. Här kan du få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL. Vi kan också hjälpa dig ta ner nakenbilder som har spridits.

Besök Ecpats webbplatslänk till annan webbplats

Friends

Du som barn och ungdom kan kontakta Friends med alla dina frågor som handlar om mobbning, ensamhet, rasism, skolans ansvar med mera. Du kan kontakta Friends genom telefon, mejl eller formulär.

Besök Friends webbplatslänk till annan webbplats

Storgatan 22, 311 30 Falkenberg