Nu kan du nominera till kommunens priser 2023

Nu Àr det dags att nominera personer eller verksamheter som gjort nÄgot extra med koppling till Falkenberg. Du som har förslag pÄ vinnare kan nominera kandidater till kommunens fem priser.

De fem priserna vi söker pristagare till Àr:

• HĂ„llbarhetspriset
  • Idrottspriset
  • Kulturpriset
  • Arkitekturpriset för nyproduktion
  • Arkitekturpriset för god byggnadsvĂ„rd

LÀs mer om kommunens priser

Priserna stödjer kommunens vision “Vi vĂ€xer för en hĂ„llbar framtid”

Kerstin Rosell (S), Ă€r kommunfullmĂ€ktiges ordförande vilket innebĂ€r att hon ocksĂ„ Ă€r ordförande i priskomittĂ©erna för alla priser utom arkitekturpriset. Hon förklarar att vi delar ut priserna för att uppmĂ€rksamma personer som pĂ„ olika sĂ€tt bidrar till vĂ„r vision ”Vi vĂ€xer för en hĂ„llbar framtid”, men att det kan vara vĂ€ldigt olika vem eller vilka som vinner.

– Förra Ă„rets vinnare av idrottspriset, Calle Johansson, har blivit vĂ€rldsmĂ€stare i Ă„r – det Ă€r fantastiskt. Men för att vinna kommunens pris behöver man inte vara bĂ€st i vĂ€rlden, det rĂ€cker att ha en koppling till och ha gjort avtryck i vĂ„r lilla del av vĂ€rlden, Falkenbergs kommun, sĂ€ger hon.

Till arkitekturpriserna Ă€r nomineringstiden densamma, men det Ă€r BygglovsnĂ€mnden med ordförande Yvonne Nilsson (S) i spetsen som utser pristagarna. Kriterierna för arkitektrupriserna Ă€r lite krĂ„ngligare Ă€n för övriga priser – det kan vara svĂ„rt för en lekman att veta om en ny byggnad “hĂ„ller hög arkitektonisk nivĂ„â€ eller om nĂ„gon renoverat hĂ„llbart nog.

– Men för att nominera behöver du inte ha koll pĂ„ allt. Det rĂ€cker med att du tycker att nĂ„got Ă€r fint eller omsorgsfullt gjort – sedan tar vi reda pĂ„ detaljerna och kollar sĂ„ att förslaget uppfyller kriterierna för det vi vill prisa. Vi vill gĂ€rna ha allmĂ€nhetens hjĂ€lp att fĂ„ förslag, sĂ€ger Yvonne Nilsson.

Nominera senast 15 oktober

Alla som vill kan nominera kandidater till ett eller flera av de fem priserna. Vilka kriterierna Àr gÄr att lÀsa pÄ sidan för varje pris (lÀnk ovan).

SĂ„ nominerar du

• VĂ€lj vem eller vilka du vill prisa inom hĂ„llbarhet, idrott, kultur eller arkitektur.
  • Skriv en motivering, kort eller lite lĂ€ngre.
  • Knappa in uppgifterna i formulĂ€ret.

Sista dag att nominera Àr den 15 oktober.

SĂ„ utses vinnarna

För alla priserna utses vinnaren av politiker. Vinnarna av kultur- idrotts- och hÄllbarhetspriset vinner 20 000 kronor och presenteras pÄ kommunfullmÀktiges sammantrÀde den 19 december.

BygglovsnÀmnden vÀljer arkitekturpristagare

Arkitekturpriset Àr ett hedersomnÀmnande som vi kan dela ut Ärligen. Priset bestÄr av diplom och en plakett i brons att sÀtta pÄ byggnaden eller vid anlÀggningen. Priset delas ut av bygglovsnÀmnden.

Vill du att fler ska veta?

I sÄ fall kan du skicka eller sÀtta upp en affisch i din föreningslokal, pÄ din arbetsplats eller liknande.

pdf A4 Affisch fÀrg Kommunens priser 2023 (5.70 MB)

pdf A4 Affisch digital Kommunens priser 2023 (1.42 MB)

pdf A4 Affisch svartvit Kommunens priser 2023 (4.58 MB)