Ordningsregler för stränder och insjöbad

Flera av våra badplatser och stränder är definierade som offentlig plats. Vad som gäller för dessa platser regleras efter lokala ordningsföreskrifter. Övriga bad som ligger i naturvårdsområden är reglerade efter de regler som gäller för dessa områden. Ofta är det länsstyrelsen som sköter dessa.

Grundläggande ordningsregler

• Bilkörning pÃ¥ stranden är inte tillÃ¥tet utom för att ta sig till de platser där parkering är angiven. SÃ¥dana strandparkeringar finns pÃ¥ RingsegÃ¥rd och i Ugglarp.
  • Ridning är inte tillÃ¥ten pÃ¥ stränderna under tiden 15 maj till 15 september enligt kartbilaga i de lokala ordningsföreskrifterna.
  • Hundar är inte tillÃ¥tna pÃ¥ stränderna under tiden 15 maj till 15 september enligt kartbilaga i de lokala ordningsföreskrifterna.
  • PÃ¥ samtliga kommunala havs- och insjöbad i Falkenbergs kommun gäller rökfri zon under tiden 15 maj till 15 september.
  • Enligt lokala ordningsföreskrifter är det inte tillÃ¥tet att campa pÃ¥ offentliga platser. Detta omfattar även kommunens badstränder utmed kusten samt badplatsen vid Hjärtaredssjön. Camping genom övernattning i fordon som husvagnar, husbilar och liknande är dessutom inte tillÃ¥tet längs badstränderna eller i närheten av fritids- eller bostadsomrÃ¥den utefter kommunens kustomrÃ¥de frÃ¥n 15 maj till 15 september.
  • Inget skräp fÃ¥r lämnas kvar pÃ¥ stranden. Ta med det hem eller använd sopkärl där det finns. Om ett sopkärl är fullt, lägg inte skräpet bredvid dÃ¥ fÃ¥glar sprider ut det över stranden. Sopkärlen är tänkta för plast, papper, matrester och liknande. Ta med trasiga luftmadrasser och brassestolar hem.

Rökfri zon

På samtliga kommunala havs- och insjöbad i Falkenbergs kommun gäller rökfri zon. Rökfri zon innebär att Falkenbergs kommun undanbeder från rökning på de kommunala badplatserna. De rökfria zonerna gäller från den 15 maj – 15 september.

På havsbaden omfattar de rökfria zonerna hela området inklusive badvatten, strandremsa, sanddynor och nergångar till stränderna.

På insjöbaden omfattar de rökfria zonerna respektive badplats vilket inkluderar brygga, badvatten, strand, intilliggande gräsytor, lek- och sportytor, grill- och matplatser samt andra faciliteter.

Hästar på stranden

Det är tillåtet att ta med sig hästen och rida på alla kommunala stränder från 16 september till 14 maj.

Hundbad och hundar på stranden

15 maj–15 september är det endast tillåtet att ta med hunden till stranden på särskilt angivna badplatser, så kallade hundbadzoner. Reglerna gäller inte för hund i arbete med korrekt tjänstetecken, till exempel ledarhund, service- och signalhund, hund under utbildning eller polishund i tjänst. 16 september–14 maj är hunden välkommen till stranden.

Hundbadzon finns vid Olofsbo havsbad, Netas/Skrea strand och Ugglarps havsbad. På alla dessa platser går det att nå hundbadzonen utan att passera över övrig strand. Följ de stigar som markerats med en blå hänvisningsskylt med texten "hundbad".

Hundar måste vara kopplade på stranden och får inte vara utanför hundbadzonen under 15 maj–15 september. Du måste också plocka upp hundens avföring.

På kartan kan du se var våra tre kommunala hundbadzoner ligger – på Skrea strand (Netas), Olofsbo och Ugglarp.

Hundbad i Falkenbergs kommun