Mosab kom från kriget i Syrien till hemtjänsten

Mosab Ashour, 31 år, arbetar inom hemtjänst centrum sedan 2016. Egentligen utbildade han sig till lärare, men kriget i Syrien ville något annat. Nu vill han inte byta arbete. Han älskar sitt jobb.
– Det är ett varierande och roligt jobb, men man måste tycka om och bry sig om människor, säger Mosab.

En man med mörkt hår och blå jacka står ute på en trottoar, bakom en svart cykel.

Mosab Ashour kom från kriget i Syrien till Falkenberg. Här utbildade han sig till undersköterska. Han föredrar hemtjänsten framför att jobba på ett äldreboende eftersom det är mer varierande.

Oktober 2013 kom Mosab från kriget i Syrien till Falkenberg. Han sökte jobb som vikarie inom hemtjänsten ganska snart. Det ledde till en utbildning inom vård- och omsorgsprogrammet. Eftersom behovet av personal är stort inom hemtjänsten så var det inga problem att få jobb.

– Jag skickade in en intresseanmälan via kommunens hemsida och fick komma på intervju. Efter att ha vikarierat fick jag hjälp av kompetenscentrum att söka utbildningen.

Under utbildningen praktiserade Mosab även på ett äldreboende, men han föredrar hemtjänsten.

– Det är mer varierande inom hemtjänsten. Man är ute och rör sig mycket, så det är bra för kroppen också, säger Mosab och skrattar.

Väljer oftast cykel som färdmedel

Det finns en bil att boka, men Mosab cyklar oftast. Han tycker det är ett skönt och praktiskt sätt att röra sig mellan dem han ska besöka. Det finns el-cyklar att låna på Mölle, där hemtjänst centrum utgår ifrån.

Arbetet och behoven hos dem han besöker är så klart olika. Ibland handlar det om att hjälpa till med påklädning och stödstrumpor. Ibland om att göra frukost, ge medicin och att handla. En del behöver mer hjälp medan andra kanske behöver prata.

– Det viktiga är att göra det där lilla extra för att trivas här.

Det märks att Mosab trivs med sitt jobb. Det lyser i hans ögon när han berättar om sitt arbete. Han berättar att jobbet inom hemtjänsten har gett honom många nya äldre vänner. Att känna sig hemma och att man inte bara fokuserar på sin uppgift tycker han är viktigt. Ibland kan jobbet vara stressigt. Då är bemötandet extra viktigt.

– Även om jag kan vara stressad så visar jag det inte. Det är ju människor vi arbetar med. Det är viktigt att vara mänsklig. Det här… leendet är viktigt, säger Mosab och skiner upp.

En man med mörkt hår och blå jacka står bredvid en äldre dam i dörröppningen till en lägenhet.

Fungerar bra med mobilen som arbetsredskap

Så klart finns det utmaningar inom jobbet. Ofta är det kort om tid, och det kan uppstå oväntade situationer. Det händer att vissa mår dåligt och det kan vara fel på medicinering. Om något inte stämmer kan man behöva ringa distriktsköterskegruppen och meddela. I arbetet används även mobilen som arbetsredskap. I programmet Intraphone hittar man den information man behöver och du kan rapportera avvikelser. Det fungerar mycket bra, tycker Mosab.

Inom hemtjänsten centrum arbetar man i tre fasta arbetslag med tio personal i varje. Av dessa är det fyra som är män. Det finns fler om man räknar med vikarierna, men det är fortfarande flest kvinnor.

– Det ett bra arbetslag. Som kollega är viktiga egenskaper att vara hjälpsam, lugn och lyhörd. Man måste gilla att träffa folk, känna ansvar och vara social.

Har du några fina minnen eller händelser du vill berätta om?

– Jag kan berätta om då jag hjälpte en dam hem. Jag var ute på uppdrag och skulle dela ut mat då jag såg en dam som hängde över sin rollator. Jag såg att hon hade det jobbigt och att hon pustade och andades tungt. Jag kände igen henne och ropade hennes namn. Det var en av mina brukare som jag besökt några få gånger. Jag visste att hon hade haft en hjärtinfarkt tidigare så jag släppte det jag hade och tog mig tid att följa henne till hennes lägenhet. Där hjälpte jag henne. Hon var väldigt tacksam. Hon sa att jag räddat hennes liv. Det betydde jättemycket för henne, säger Mosab.

Mosab gillar sitt jobb, han trivs med sina arbetskompisar och dem han besöker. Att han är uppskattad råder det inget tvivel om. När vi besöker en av hans brukare utbrister hon spontant:

– Jag har bara rosor att ge Mosab, säger Lissie Bertina Haggren.

Hon berättar också att hon tycker att det är fin personal som besöker henne.
På vägen tillbaka berättar Mosab att han gärna kan rekommendera hemtjänsten till andra.

– Jag gillar mitt jobb. Jag har rekommenderat mina vänner att söka jobb här. Det behövs alltid bra personer inom hemtjänsten.

En man med mörkt hår och svart tröja sitter bredvid en äldre dam i en soffa.