"Det är härligt att komma ut och se sig omkring"

Elin Andersson har arbetat i Ullareds hemtjänst sedan februari och här vill hon stanna.
– Jag vill gärna få ett fast jobb, så jag har sökt in till Äldreomsorgslyftet till hösten. Jag trivs så bra och känner att det är det här jag vill jobba med, säger hon.

Leende tjej med en tidning i famnen.

Elin Andersson har arbetat inom äldreomsorgen i snart ett år. Hon trivs med att jobba med människor och planerar att utbilda sig till undersköterska.

Det är mitten av maj. Denna dag dröjer sig temperaturen kvar strax över knappa 10-gradersstrecket. Men träden skimrar i ljusgrönt och ibland sipprar några solstrålar fram bakom regntunga moln, så våren gör sig ändå påmind. Vi sitter i en av hemtjänstens bilar och har precis lämnat Ullareds samhälle bakom oss. Vi är på väg till morgonens femte besök.

– Det är ju så härligt det här, att komma ut och se sig omkring lite. Det är också roligt att komma hem till de äldre, det blir lite mer personligt, säger Elin Andersson och bromsar in framför en röd ladugård.

Hon hoppar ut ur bilen och hämtar en morgontidning som ska levereras i samband med besöket. Sedan rullar vi vidare mot huset.

"Morgonarbetet ser i princip likadant ut varje dag för vårdtagarna. Det är korta besök då vi ger medicin och stämmer av hur de mår"

En tjej med munskydd håller upp sin mobil mot en dörrkarm för att logga in.

All planering ligger i mobiltelefonen i appen Intraphone. Vid varje besök checkar du in och ut med mobilen. Du dokumenterar även vad du gör hos hemtjänsttagaren direkt i mobilen.

Snabba besök under morgonen

Tidigare under morgonen har hon hjälpt fyra hemtjänsttagare med bland annat medicin, fixa frukost, ta på stödstrumpor och bädda sängen.

– Morgonarbetet ser i princip likadant ut varje dag för vårdtagarna. Det är korta besök då vi ger medicin och stämmer av hur de mår, säger Elin.

– Alla som ska jobba på dagen börjar runt sju. Vi börjar med att ladda våra digitala nycklar, gå igenom dagen och kolla i kalendern om det är någon som har avbokat sitt besök. Vi brukar träffas upp i köket och ta en kopp kaffe också innan vi åker ut.

Tjej med munskydd står vid en diskbänk och häller upp mjölk i en kaffekopp.

I morgonarbetet ingår det att se till att alla hemtjänsttagare äter frukost.

Snabba förändringar kräver flexibilitet

Den här morgonen har Elin 10 besök fram till klockan tio. Då och då piper det till i mobilen och Elin stannar till längs vägen för att uppdatera sig. Det kan vara dagens planering som har ändrats, en kollega som vill få kontakt eller ett larm.

– Man får vara flexibel när man jobbar inom hemtjänsten, så är det. Alla hemtjänstgrupper i inlandet hjälps åt, så dagens planering kan snabbt ändras om man till exempel får ett inställt besök eller om det kommer ett larm, säger Elin.

– Sen är ingen dag den andra lik och det är också det som jag tycker är roligt med att jobba inom hemtjänsten. Vi som jobbar i inlandet har ett stort område och vi är hemma hos många olika människor. Ibland ställs man inför svåra situationer, men allt löser sig. Vi är ett gott gäng som hjälper varandra när det behövs.

Tjej med munskydd sitter i en bil och tittar i sin mobil.

När det piper till i mobilen får man stanna till längs vägen och uppdatera sig på vad som hänt. Ibland har dagens planering förändrats, men det kan också vara ett larm eller en kollega som försöker nå en.

Började som sommarjobbare

Elin började sin bana inom äldreomsorgen förra sommaren. Hon bodde då i Ulricehamn och fick sommarjobb på ett äldreboende. Efter sommaren testade hon att jobba inom hemtjänsten och kände direkt att det passade henne bättre. När hon flyttade tillbaka till Fagered sökte hon därför jobb inom hemtjänsten i inlandet.

– Jag trivs med att jobba med människor. När man går hem efter en arbetsdag så vet man att man har hjälpt någon. Man vet att de är tacksamma för att man har varit där och man känner att man har gjort något bra, säger Elin.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att sommarjobba inom hemtjänsten?

– Många tänker att det kan vara jobbigt att ta hand om människors personliga hygien, men det är en så himla liten del av allt, jobbet är så mycket mer. Det blir också naturligt för de äldre eftersom de är vana vid att vi hjälper dem.

Vad är det bästa med jobbet, utöver att man får komma ut och se sig omkring?

– Att man ställs inför utmaningar. Man blir utmanad på ett lagom och roligt sätt. Det känns bra när man har kunnat lösa en situation som blev lite trasslig. Sen är det också kollegorna. Vi har en väldigt go grupp. Även fast man jobbar i hemtjänsten och jobbar mycket själv, så har man kollegorna nära. De är bara ett samtal bort.

En tjej sitter vid ett bord med en lunchlåda framför sig.

Vid klockan 11.30 är det dags för lunch. De flesta som jobbar inom hemtjänsten kommer då in och äter i det gemensamma köket.

Fakta om äldreomsorgslyftet

Äldreomsorgslyftet är en nationell satsning som innebär att outbildad personal som arbetar inom äldreomsorgen får möjlighet att läsa till undersköterska på arbetstid. Kommunerna finansierar detta genom statsbidrag.