Pluspolare och Pluspolarkort

Pluspolarkortet är en möjlighet för dig som har någon form av funktionsnedsättning att lättare delta i olika evenemang och aktiviteter, där du annars inte kan delta utan stödperson.

Med ett pluspolarkort kan du ta med en ”Pluspolare” till idrottsevenemang, konserter, teatrar med mera, som extra stöd och hjälp. Pluspolaren följer med utan att betala entréavgift medan du själv betalar ordinarie pris. Din Pluspolare kan vara en assistent, kompis eller anhörig och behöver inte vara samma person varje gång.

Pluspolarkortet är kostnadsfritt och gäller i fem år, därefter kan du förnya det.

Du måste ansöka för att få ett Pluspolarkort

Ett grundläggande kriterium för att få ett pluspolarkort är att du behöver stöd och hjälp för att kunna besöka evenemang och aktiviteter på egen hand. Du ansöker om kortet i vår e-tjänst.

Här gäller Pluspolarkortet

På sidan Aktiviteter med pluspolarekort hittar du en lista över de arrangörer och verksamheter som anslutit sig till pluspolarkortet i Falkenbergs kommun.

Aktiviteter med Pluspolarekort

Pluspolare för arrangörer

Företag, verksamheter, föreningar och organisationer som arrangerar aktiviteter inom kultur- och fritidssektorn kan ansluta sig till Pluspolarkortet. Vill du vara med som arrangör kan du fylla i vår e-tjänst för arrangörer. Du får en dekal att sätta på entrén och vi publicerar ditt namn här på webben.

Vill du veta mer om Pluspolarkortet?

Kontakta Falkenbergs kommun kontaktcenter, de kan svara direkt på dina frågor.