Anmäl försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare
Du måste anmäla försäljning av elektroniska cigaretter till kommunen innan den påbörjas. Om försäljningen sker genom gränsöverskridande distansförsäljning ska den även registreras hos Folkhälsomyndigheten.
Du gör din anmälan till den kommun där försäljningsstället har sin gatuadress.
Använd dig av vår blankett: Anmälan om försäljningstillstånd
.
Egenkontrollprogram
När du ska sälja elektroniska cigaretter behöver du skriva ett egenkontrollprogram
som du skickar till oss tillsammans med anmälan om försäljning. Syftet med programmet är att skapa bra rutiner kring försäljningen. Programmet ska finnas tillgängligt på försäljningsstället.
Avgift
Kommunen tar ut en årlig tillsynsavgift av den som säljer elektroniska cigaretter för att kontrollera att försäljningen sker enligt reglerna. Tryck här för att se vilken avgift som gäller.
Regler vid försäljning av elektroniska cigaretter
Reglerna för försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare regleras i lagen om tobak och liknande produkter
. Där står bland annat att:
Du inte får sälja elektroniska cigaretter till någon som inte fyllt 18 år. Du som säljer ska förvissa sig om att köparen har fyllt 18 år.
Du inte får sälja elektroniska cigaretter om du misstänker att varorna ska lämnas till en ungdom som inte har fyllt 18 år.
Du inte får göra reklam för elektroniska cigaretter. Du får inte ha affischer eller större anslag om elektroniska cigaretter på försäljningsstället.
Du hittar mer information om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare på Folkhälsomyndighetens hemsida.