På denna sida hittar du information om samt blankett för anmälan inför anläggandet av en ny dagvattenanläggning.
Så här gör du
Anmälan ska skickas in till oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen minst sex veckor innan du planerar att påbörja anläggandet.
Anmälan behöver göras för dagvatten som i miljöbalkens mening kan anses vara ett avloppsvatten. Miljöbalken definierar avloppsvatten i 9 kap 2§ och aktuellt för dagvatten är 3 och 4 punkterna som lyder:
- Vatten som avleds för sådan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters räkning.
- Vatten som avleds för avvattning av en begravningsplats.
Avgift för handläggning
Vi tar ut avgift för nedlagd handläggningstid enligt kommunens taxa i samband med handläggning av din anmälan.
Du kommer behöva följande dokument för att bifoga till din anmälan:
- Situationsplan i färg och lämplig skala t.ex. 1:400, 1:500 eller 1:1000
- Ritning över anläggningen. Tydlig ritning där minst: larm, dagvattennät, utsläppspunkter och provtagningspunkter ska framgå
- Rutiner för kontroll, drift och underhåll av anläggningen
Eventuellt kan du även behöva bifoga:
- Tekniskt produktblad av anläggning
- Saneringsåtgärd, planerad åtgärd vid förorenad mark