Prao - för dig som arbetsgivare

Genom praktiska arbetslivsorientering (prao) får elever upptäcka framtida yrkeskarriärer och på lång sikt kan vi bättre matcha Falkenbergs behov av kompetens. För att lyckas är din arbetsplats och ditt engagemang avgörande.

Prao är ett sätt för arbetsgivare att tidigt engagera sig i ungdomars val av studie- och yrkesvägar. Genom att visa upp din arbetsplats och brasch kan du bidra till att stärka kompetensförsörjningen i Falkenberg. Prao ger även unga en ökad förståelse kring arbetslivets villkor och kopplingen mellan skola- och arbetsliv. Det innebär en ökad motivation som på sikt leder till mer förberedda medarbetare i framtiden.

Falkenbergs kommun vill erbjuda våra elever ett brett utbud av praoplatser. Representerar du ett företag, en region, staten, ett kooperativ eller en ideel organisation kan du anmäla praoplats via länken nedan. Representerar du Falkenbergs kommun finns mer information på intranätet.

Så funkar prao

Falkenbergs kommun har infört ett nytt arbetssätt för de kommunala grundskolornas prao. Anledningen är att vi vill ha en bredd på praoplatser för att eleverna ska upptäcka olika framtida yrkesmöjligheter. Förändringen gäller från hösten 2022. Den nya strukturen innebär att:

• Eleverna genomför en veckas prao inom Falkenbergs kommunens verksamheter och en veckas prao i övriga arbetslivets verksamheter.

• Eleverna söker inte själva sin praoplats utan alla praoplatser ska anmälas av dig som arbetsplats via e-tjänsten.

• Alla anmälda platser hamnar i en “platsbank” där eleverna under skoltid gör en önskelista om var de vill göra sin prao, de önskar fem olika praoplatser.

• Tre veckor innan prao görs en matchning av elevernas önskemål och då får du reda på vilken elev som kommer till din arbetsplats.

• Eleverna har till uppgift att höra av sig till handledaren för att stämma av arbetstider. Att ta en kontakt med arbetslivet för att ge sig själv en bra start är en del av lärandet.

Vad innebär det nya arbetssättet för arbetsplatserna?

• Tydlighet om vilka veckor som det är prao, alla veckor finns redan tillgängliga.
  • Du själv styr hur många platser som du har möjlighet att erbjuda varje vecka.
  • Det kommer endast en samlad förfrågan om prao när matchningen är klar.

Vad innebär det nya arbetsättet för eleverna?

• En tydligare struktur ska ge eleverna en ökad inblick i vilka arbeten och arbetsplatser som finns i Falkenbergs kommun.
  • Ökad blandning av branscher som eleverna genomför prao inom.
  • En tydlig struktur gör det också enklare för skolan att knyta ihop med de skolämnen som eleverna läser. Det innebär en tydlighet för eleven att se kopplingen mellan skolan och arbetslivet.

Handledarguide

I handledarguiden Att ta emot en prao-ungdom hittar du information om ansvar och förväntningar innan, under och efter praon. Du hittar också tips på bra saker att gå igenom första praodagen och svar på vanliga frågor.

Handledarguide Att ta emot en prao-ungdomlänk till annan webbplats

Vill du ha hjälp med att ordna en bra prao?

Det finns många sätt att organisera prao och det är viktigt att veckan blir bra för att få önskat resultat. För att du som arbetsplats skall kunna ge en bra praovecka kan du ta hjälp av Falkenbergs kommuns verksamhetsutvecklare för skola-arbetsliv. Det finns också många goda exempel som du kan dra nytta av. Tveka inte att höra av dig!

Vill du engagera dig mer i att utveckla samarbetet mellan skola och arbetsliv?

Prao är en av flera delar av Falkenbergs kommuns satsning på skola-arbetsliv. Vill du veta hur du kan engagera dig mer och på fler sätt? Hör av dig till våra verksamhetsutvecklare för skola-arbetsliv.

Per Lundgren
070-282 62 36 länk till annan webbplats