Vi använder cookies på kommun.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

Ansökan till Vuxenutbildningen

Här hittar du information om hur ansökan går till. Här finns även länken till webbansökan och till nerladdningsbara blanketter.

Till Vuxenutbildningen i Falkenberg kan du söka vissa kurser i webbansökan. Andra kurser söker du med hjälp av ansökningsblankett. Se nedan vilka kurser du söker på vilket sätt. Behöver du hjälp med ansökan är du välkommen att kontakta en studie- och yrkesvägledare.

Utbud och sista ansökningsdatum

Denna information hittar du på sidorna Kommunala vuxenutbildningar och på Yrkeshögskoleutbildning.

Webbansökan

Om du ska ansöka till grundläggande vuxenstudier, till och med årskurs 9, så ansöker du med hjälp av webbansökan nedan. Logga in med ditt Bank-id och följ instruktionerna.

Vill du lämna en sen ansökan behöver du även här använda dig av ansökningsblanketten längre ner på sidan.

Pappersansökan

Följande kurser söks med hjälp av ansökningsblankett:

  • Gymnasial vuxenutbildning
  • Yrkesutbildningar på gymnasial nivå
  • Sena ansökningar
  • Lärlingsutbildningar för elever på SFI*

*För lärlingsutbildningar för elever på SFI finns en särskild ansökingsblankett nedan.

Så här gör du

Skriv ut blanketten och lämna in den ifylld till Vuxenutbildningen i din hemkommun tillsammans med en betygskopia. Om du söker en lärlingsutbildning behöver du även bifoga ett personligt brev som säger något om vad du studerat och arbetat med tidigare och vad målet är med dina studier.

Om du skickar in pappersansökan med posten

Vuxenutbildningen Falkenberg
Igeldammsvägen 1
311 35 Falkenberg

Vi hanterar dina personuppgifter

I och med att du fyller i den här ansökan registrerar Falkenbergs kommun dina personuppgifter. På kommun.falkenberg.se/personuppgifterlänk till annan webbplats kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen, GDPR. Du kan även höra av dig till vårt kontaktcenterlänk till annan webbplats.

Vad gäller ansökan till en utbildning i en annan kommun?

När du vill studera i en annan kommun än den där du är folkbokförd behöver först din hemkommun fatta beslut om de är villiga att betala för utbildningen på annan ort. När de har fattat beslut kommer du att få besked från din hemkommun. Detta första besked gäller alltså bara om de betalar för utbildningen eller inte. Om de gör det går din ansökan automatiskt vidare till den kommun som du sökt till och det är också de som meddelar dig om du kommit in eller inte på utbildningen.

Kontakt

  • Vid frågor eller synpunkter hör av dig till vårt
  • kontaktcenter