Omsorgshandboken
Omsorgshandboken vänder sig till dig som arbetar inom något av socialförvaltningens verksamhetsområden. Det gäller myndighetsavdelningen, Falkenbergs egenregi samt LOV- och entreprenadverksamheter.
Omsorgshandboken innehåller styrande och vägledande dokument så som kvalitetsbestämmelser, riktlinjer, anvisningar, blanketter och manualer. Styrande och vägledande dokument gällande HSL och IT finns i HSL-handboken och under IT-stöd.
Kvalitetsbestämmelser
Syftet med kvalitetsbestämmelserna är att tydliggöra vilka kvalitetskrav som socialnämnden har på utförare av vissa insatser. Kvalitetsbestämmelserna förtydligar vilken lägstanivå socialnämnden kräver i verksamheten utifrån lagstiftning, policys och socialnämndens ambitionsnivå.
Kvalitetsbestämmelser beslutas av socialnämnden.
Riktlinjer
En riktlinje innehåller allmänt hållna regler för en viss verksamhet. Syftet med riktlinjerna är att skapa en gemensam norm för verksamhetens agerande. Till exempel kan en riktlinje ange vilken typ av åtgärder och tillvägagångssätt som bör väljas och sätta gränser för omfattningen. Riktlinjerna lämnar visst utrymme för handläggaren att själv utforma detaljerna i åtgärderna.
För att avvika från riktlinjen krävs särskilda skäl i det enskilda fallet.
Riktlinjer beslutas av socialnämnden.
Myndighet
Socialnämndens vägledning och handbok för myndighetsutövning enligt LSS
Riktlinjer för biståndsbedömning enligt SoL - ÄO
Riktlinjer för biståndsbedömning enligt SoL socialpsykiatri
Riktlinjer för ekonomiskt bistånd
Riktlinjer för vuxna med missbruks- och beroendeproblematik
Riktlinje för habiliteringsersättning
Utförarenheter
Bilaga samtycke bedömningsstöd vård och omsorg.pdf
Generella
Riktlinje för systematiskt kvalitetsarbete
Riktlinjer för återtagande av verksamhet
Riktlinjer för uppföljning av verksamheter inom socialnämndens ansvarsområde
Anvisningar
En anvisning är en rutin som skapas på en övergripande nivå där organisationen ser ett värde av att flera verksamheter har ett gemensamt arbetssätt. En anvisning sätter en ram för hur en särskild situation ska hanteras för de verksamheterna den gäller för. En anvisning ska vara tydlig och gäller vanligtvis under lång tid. Anvisningar skapas av stabsfunktionerna eller på avdelningsnivå.
Anvisningar skiljer sig från verksamhetsrutiner. Verksamhetsrutiner är skriftliga dokument som verksamheterna själva tar fram och arbetar efter. Sådana rutiner förvaras hos verksamheterna och ska hållas lättillgängliga.
Avvikelser och lex Sarah
Anvisning avvikelser och lex Sarah/lex Maria
Blankett avvikelserapport SoL, LSS och HSL
Blankett avvikelserapport vid fall
Manual registrering och utredning av avvikelser
Synpunktshantering
Anvisning synpunkts- och klagomålshantering
Transport
Transport av brukare – anvisning
Kost
Rutin för att underbygga, förebygga och behandla undernäring
Rutinmall
Mall för att skapa verksamhetsrutin
Stöd till anhöriga
Anvisning för stöd till anhöriga
Överlämning av personakter
Anvisning för överlämning av personakter från myndighetsavdelningen till närarkiv Tallgläntan
Anvisning för överlämning av personakter till närarkiv Storgatan 27
Anvisning för överlämning av personakter från utförare till närarkiv Tallgläntan
Kontakt
-
Nina Fjellheim
- Kvalitetsstrateg inriktning äldreomsorg
- nina.fjellheim@falkenberg.se
- Mobil: 073-867 62 10
-
Mats Petersson
- Kvalitetsstrateg inriktning myndighetsutövning
- mats.petersson@falkenberg.se
- Mobil: 072-143 85 82
-
Julia Jakobs
- Kvalitetsstrateg
- julia.jakobs@falkenberg.se
- Mobil: 073-866 97 67