Vi använder cookies på kommun.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

Konsument- och budget­rådgivning

Du kan vända dig till kommunens konsument- och budgetrådgivning om du behöver råd och vägledning i olika konsumentfrågor eller hjälp med att se över din ekonomi och dina skulder. Rådgivningen är kostnadsfri.

Du kan kontakta vår handläggare om du

  • ska köpa en vara eller tjänst och känner dig osäker
  • behöver hjälp med att tolka ett köpavtal
  • behöver hjälp med att reklamera en vara eller tjänst
  • behöver information om konsumentlagstiftningen
  • har svårt att få ekonomin att gå ihop eller har problem med skulder.

Hjälp med att se över din ekonomi och dina skulder

Om du har svårt att få pengarna att räcka till kan vi hjälpa dig att se över din ekonomi.

Om du planerar att göra större investeringar, som att köpa hus eller bil, kan det vara klokt att gå igenom ekonomin före köpet.

Du kan få hjälp med ekonomisk rådgivning och skuldsanering som innebär att vi hjälper dig med

  • att ta reda på vad din ekonomi klarar av
  • att skapa utrymme för betalning av löpande utgifter
  • att söka uppskov med betalningar
  • att göra upp avbetalningsplaner
  • att få råd, vägledning och hjälp i samband med skuldsanering.

Så här kontaktar du konsument- och budgetrådgivningen

E-post

Du kan skicka ett mejl till konsument@falkenberg.se.

Telefon

Du kan även ringa Hans Berg som jobbar som konsumentrådgivare på telefonnummer  0346-88 61 45 Våra telefontider är måndag-torsdag klockan 11-12 och 13-14. Utanför telefontider kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen eller lämna ett meddelande till kommunens kontaktcenter.

Besök

Du kan besöka oss måndag-torsdag klockan 11-12 och 13-14. Övriga tider behöver du boka.

Du kan även välja att ställa din fråga till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsumentlänk till annan webbplats 

Förklaring av olika ekonomiska termer

Skuldsanering

Skuldsanering innebär att en skuldsatt (gäldenär) helt eller delvis befrias från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen.

Betalningsanmärkning

En betalningsanmärkning är en notering i ett register som talar om att du inte betalat en skuld i tid. Anmärkningen finns kvar i tre år och kan till exempel leda till att du får svårt att låna pengar, teckna telefonabonnemang eller hyra lägenhet.

Dröjsmålsränta

Dröjsmälsränta är den extra avgift du kan få betala om du inte betalar en skuld i tid. På fakturan måste det klart framgå att man kommer att ta dröjsmålsränta vid försenad betalning. Om ni inte från början har avtalat om betalningsdag, har säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta först från den 30:e dagen efter det att han skickat räkningen och meddelat att han kommer att ta ut dröjsmålsränta, till exempel "efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen".

Inkasso

Inkasso är ett påtryckningsmedel som säljaren använder för att driva in en fordran.
Inkassoföretaget skickar då ett inkassokrav till dig med uppmaning att betala alternativt bestrida kravet före ett visst datum. Om köparen anser att något är fel, ska denne, gärna skriftligen anmärka på inkassokravet. En inkassoavgift får tas ut med max 180kronor.

Råd och vägledning via Konsumentverket: Hallå konsument

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med.

Konsumentverkets vägledare svarar på frågor eller hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning. Du når Hallå konsument via webben, telefon, chatt, Facebook eller e-post. Läs mer om vägledningen och hitta öppettiderna på webbplatsen Hallå konsument länk till annan webbplats. Där kan du också läsa mer om vilka ärenden Konsumentverket kan hjälpa till med.

Undvik att ingå avtal per telefon om du är osäker på vem du pratar med eller om den du pratar med håller vad hen lovar.

Besöksadress: Holgersgatan 22, Falkenberg

Kontakt

  • Hans Berg
  • Konsument- och budgetrådgivare
  • konsument@falkenberg.se
  • Telefon: 0346-88 61 45

  • Besöksadress: Holgersgatan 22
  • Ingång gemensamt med Skatteverket och Försäkringskassan