Har du frågor om en faktura ska du kontakta den kontaktperson eller förvaltning som finns angiven på fakturan.
Har du fått en påminnelser eller ett krav finns namn och telefonnummer till handläggaren angivet på fakturan.
Har du frågor om hur du betalar en faktura kan du mejla
Falkenbergs kommun använder plusgiro och bankgiro som inbetalningssätt. Det står på fakturan vilket plusgiro/bankgiro och OCR-nummer du ska ange när du betalar. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via en internetbank är det viktigt att ange rätt plusgiro- eller bankgirokonto och OCR-nummer.
Om du behöver göra en manuell inbetalning kan du använda plusgiro 11 52 00-8.
Som privatperson kan du ta emot fakturor från kommunen via en digital brevlåda för myndighetspost som är kopplad till Mina meddelanden, till exempel Kivra. Där kan du betala fakturan direkt. Är du redan ansluten till en digital brevlåda och inte har e-faktura kommer du att få din faktura därigenom.
Du kan i vissa fall betala via autogiro, som är ett enkelt sätt att hålla reda på dina räkningar. Du får din pappersfaktura hemskickad, men betalningen sköts med automatik av banken. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt mycket pengar på ditt konto vid förfallodagen. Vi kan idag endast erbjuda autogiro på fakturor för barnomsorg, äldreomsorg, handikappomsorg, hyror och arrenden.
Du kan anmäla autogiro via din Internetbank. Vårt bankgiro är 5088-8593.
Du kan också fylla i och skriva ut en autogiroblankett och skicka in den till:
Falkenbergs kommun
Ekonomiavdelningen
311 80 Falkenberg
Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du ansluter dig till e-faktura. Då får du ingen pappersavisering hem i brevlådan, utan en e-faktura som presenteras i internetbanken och betalas vi autogiro.
Du kan betala de flesta av dina räkningar till Falkenbergs kommun elektroniskt. Istället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort får du räkningen i din internetbank. Där kan du titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Det innebär att du slipper knappa in plusgironummer, OCR-nummer, datum och belopp.
Du kan öppna upp fakturan för att se eventuell information som kommer som en bilaga till fakturan.
Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank. E-fakturan gäller för det personnummer (kundnummer) som tillhör den som får fakturan. De allra flesta internetbanker är anslutna till denna tjänst. Instruktioner finns på respektive internetbank.
Påminnelser skickas alltid ut som pappersfaktura.
Om du har fått en faktura men inte betalat in den i tid skickar vi en betalningspåminnelse ungefär fem dagar efter fakturans förfallodag. Betalar du inte påminnelsefakturan i tid skickar vi ett inkassokrav efter ytterligare 10 dagar. Inkassoavgiften är på 180 kronor (lagstadgad avgift) och dessutom får du betala dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + 8%). Observera att det på inkassokravet finns ett annat plusgiro än det som var angivet på fakturan. Om betalning ändå uteblir skickas ärendet vidare till Intrum Justitia för ytterligare åtgärder.
Om det finns särskilda skäl kan du beviljas anstånd med betalning. Hör i så fall av dig till kontaktpersonen på fakturan eller till ekonomiavdelningen. Du når ekonomiavdelningen på 0346-88 68 48.
Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands. Då måste du ange vårt IBAN-nummer (international Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code), även kallad Swift-kod.
IBAN för betalning av fakturor: SE11 9500 0099 6026 4935 7031
IBAN för övriga betalningar: IBAN: SE72 9500 0099 6034 0115 2008
SWIFT/BIC: NDEASESS
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Kontaktcenter
Stadshuset, Kuben, Rådhustorget 3C
311 80 Falkenberg
Telefon: 0346-88 60 00
E-post:
Öppettider Kontaktcenter
Måndag-torsdag 8-17
Fredag 8-15
Dag före röd dag eller afton 8-15