Information om covid-19

Håll avstånd, undvik trängsel och följ allmänna råd och rekommendationer. Kommunala verksamheter är anpassade efter läget. Läs mer

Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

31:a januari 2019

Trygghetslarmen i normal drift igen

De tidigare störningarna i mobilnätet är nu åtgärdade och våra trygghetslarm är i full drift. Vi fortsätter dock arbetet med att säkerställa att ingen som behövt hjälp har blivit utan.

Under torsdagen har Räddningstjänsten Väst tillsammans med Varbergs och Falkenbergs kommuner arbetat intensivt med att säkra upp tryggheten för trygghetslarmskunder.

- Vi ser naturligtvis allvarligt på det inträffade, det är en samhällsstörning, säger Patrik Josefsson, tjänstgörande chef i beredskap vid Räddningstjänsten Väst.

De två händelser som identifierats där kunden larmat men inte kommit fram vid fall i hemmet har lyckligtvis slutat väl, inga fysiska skador eller sjukhusvistelse.

- Det är viktigt att säkerställa att ingen människa farit illa och det arbetet fortskrider under kvällen, fortsätter Patrik.

För att larma SOS Alarm under driftstörningar finns följande tips från dem:

Om du är i nöd och behöver ringa 112 vid driftstörning hos din mobiloperatör:
• I normalfallet sker så kallad ”nödroaming”, vilket innebär att du kan ringa 112 via annan mobiloperatör.
• Vid vissa störningar fungerar inte nödroaming. Vid dessa tillfällen kan du ta ut SIM-kortet ur telefonen och ringa 112.
• Om ingen mobiloperatör skulle ha täckning går det inte att ringa 112. Då får du leta upp en fast telefon för att ringa.

Från klockan 17:30 den 31/1 är vi åter i normal drift.

Kontakt