Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

18:e november 2021

Kommunen får gott betyg i anseendemätning

I somras fick 6300 falkenbergare en undersökning om kommunen. Hela 1126 personer tog sig tid att svara, stort tack till er! Vi är också glada att vi har ett högre anseende än rikssnittet, 43 i Falkenberg jämfört med 30 i riket.

– Vi är mycket tacksamma att vi fick ett så stort gensvar och glada att vi har ett förhållandevis högt anseende hos invånarna. Nu ska vi analysera vidare både för att se var vi har våra styrkor och var vi behöver bli ännu bättre, säger Paulina Claesson, utvecklingschef i Falkenbergs kommun.

Pilotkommun

Undersökningen är en så kallad anseendemätning. Undersökningen har använts av statliga myndigheter sedan 2012, men Falkenbergs kommun är den första kommun som genomfört mätningen. För att vi ska ha något att jämföra med, har en liknande undersökning gjorts över hela landet. Det visade sig att Falkenberg ligger bra till.

Med invånarnas hjälp kan kommunen bli bättre

I anseendemätningen har Sifo Kantar bland annat mätt vad invånare tycker om kommunens kompetens och leverans, vilket anseende vi har hos invånarna och vilken tilltro de har till kommunen. Här är några av resultaten:

  • Falkenbergs kommun har ett tydligt högre anseende bland kommuninvånarna än genomsnittet för Sverige
  • Äldre personer ger ett högre betyg än yngre
  • Föräldrar och föreningar är mer nöjda än andra
  • Anställda i kommunen ger ett högre anseende än genomsnittet
  • Personer som varit i kontakt med kommunen ger ett lägre anseende, framför allt de som inte varit nöjda med kontakten.

– Vi är glada att få veta att våra anställda är positivt inställda till kommunen. På samma sätt är det en viktig signal att de som varit i kontakt med oss ger oss ett lägre omdöme. Det behöver vi titta närmre på. Många är ju i kontakt med oss när något krånglar. Det kanske kan handla om att förbättra kommunikationen och processen kring beslut till exempel, funderar Paulina Claesson.

Så går vi vidare

Nu kommer analysen av resultatet att fortsätta. Det kommer också att jämföras med andra undersökningar och mätningar. Några konkreta områden vi redan arbetar med kommer att ha hjälp av undersökningen.

– Det gäller till exempel ett arbete där vi ser över hur vi hanterar synpunkter och felanmälningar. Ett annat viktigt område är medborgardialog, som vi vill utveckla, säger Paulina Claesson.

Kontakt