Vi använder cookies på kommun.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

12:e juni 2019

Elever redovisade skarpa uppdrag under avslutningen av IT`S MY FUTURE

Vad ska Slöinge lantmän göra med sitt spillmaterial? Hur kan Derome förpacka sina produkter mer miljövänligt? Vilken gröda kan vara framtidens gröda för odling på Toftens lantbruk? Det och mycket annat har elever i åk 5 och 8 under läsåret utforskat i pilotprojektet IT´S MY FUTURE. Nyligen var det dags för den avslutande redovisningen av elevernas uppdrag.

Hösten 2018 startade pilotprojektet IT´S MY FUTURE för att stärka samverkan mellan skola och arbetsliv. I pilotprojektet har 10 klasser på sammanlagt 7 skolor tilldelats ett närliggande företag och företagen har sedan gett eleverna ett skarpt uppdrag kopplat till företagets verksamhet. I processen har elever och lärare också arbetat med läromedel från Ung Företagsamhet.

Som avslutning på IT`S MY FUTURE träffades eleverna på Falkenbergs Sparbank för att ställa ut och redovisa sina uppdrag. Utifrån en väl genomförd analys och med stor skaparglädje och precision kunde samtliga klasser presenterade genomtänkta och verklighetsförankrade lösningar på allt ifrån återvinning av spillmaterial och miljövänliga förpackningar till framtidens klimatsmarta gröda och hotellrumsinredning. Det gick inte att ta miste på den nyfikenhet och det engagemang som de skarpa uppdragen väckt hos eleverna.

- När lärandet blir en del av ett större sammanhang, upplevs det mer meningsfullt och motivationen ökar hos eleverna. IT`S MY FUTURE är en mycket gott exempel på just detta. Eleverna ser att de har användning av skolämnena i många olika sammanhang när undervisningen integreras i samhälle och omvärld, berättar Helena Johansson, verksamhetsutvecklare skola-arbetsliv.

Ljungbyskolans elever imponerade på Gekås Hotellet

På Ljungbyskolan har eleverna i åk 5 arbetat på uppdrag av Gekås Hotellet som vill skapa en aktiv hotellvistelse för barn i åldern 10-13 år genom att omvandla två konferensrum till aktivitetsrum. Eleverna presenterade sitt förslag med hjälp av två skalenliga modeller där tv-spel och saccosäckar samlas med pingisbord och biljardbord. Eleverna var överens om att det varit både spännande och intressant, att de lärt mycket om hotellbranschen och att den största utmaningen bestått av att bygga de skalenliga modellerna.

- Vi har utgått från oss själva och vad vi gillar att göra eftersom vi tillhör målgruppen. Vi har först arbetat i mindre grupper och tagit fram olika förslag, sedan har vi röstat fram vilka förslag som var bäst, berättar eleverna stolt.

Med på redovisningen var Elisabeth Nilsson, Hotellchef på Gekås Ullared, som berömde elevernas arbete.

- Det har varit fantastiskt roligt att följa elevernas arbete och få alla dessa idéer till sig. Vi har ett tydligt behov att kunna aktivera barn i åldern 10-13 år när de bor hos oss och nu får vi se om vi kan förverkliga elevernas förslag, sa Elisabeth efter elevernas presentation.

Elever från Ljungbyskolan med sin modell över ett aktivitetsrum med saccosäckar och tv-spel.

Elever från Ljungbyskolan med sin modell över ett aktivitetsrum med pingisbord och biljardbord.

Deltagande företag positiva till IT`S MY FUTURE

Sammanlagt har 9 företag varit delaktiga i IT`S MY FUTURE. Responsen från de deltagande företagen har varit mycket positiv, och några av företagen har meddelat att de kommer att förverkliga elevernas arbete.

- Företagen ges möjligheten att möta framtidens medarbetare, skapa ett intresse för den verksamhet eller bransch man är verksamma inom och samtidigt bidra till elevernas lärande, säger Helena Johansson, och tillägger att det nu är klart att IT`S MY FUTURE får en fortsättning under kommande läsår.

Deltagande skolor, företag och uppdrag

Skola och årskurs

Företag

Uppdrag

Söderskolan, åk 5

Slöinge Lantmän

Vad ska vi göra med vårat spillmaterial?

Vinbergsskolan, åk 5

Norddesign kök

Hur kan vi på ett smart sätt lösa källsorteringen i kök resp. garage?

Falkenbergs
Montessoriskola, åk 8

Hotell Vesterhavet

Hur kan vi få hotellrummen mer gemytliga till en billig peng?

Slöingeskolan, åk 5

Berte Qvarn

Ta fram ett bra, nyttigt och gott brödrecept!

Tångaskolan, åk 8

Fingerprints

Ta fram namn, logga samt kontors- och marknadsföringsmaterial för ett nystartat byggföretag.

Falkenbergs
Montessoriskola, åk 8

Hannells IT

Hur kan IT integreras i framtidens samhälle?

Ljungbyskolan, åk 5

Gekås Hotellet

Hur skapar vi en aktiv hotellvistelse för barn i åldern 10-13 år på Hotell Gekås?

Thorén Framtid, åk 5

Toftens lantbruk

Vilken gröda kan vara framtidens
klimatsmarta gröda för odling i vårt klimat?

Tångaskolan, åk 8

Derome

Hur kan vi förpacka våra träprodukter
på ett miljövänligare sätt? 

Kontakt