Vi använder cookies på kommun.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

Fakturor från kommunen

Här samlar vi information till dig som får fakturor från Falkenbergs kommun eller som på annat sätt behöver göra inbetalningar till kommunen. Det kan till exempel handla om att betala för barn- eller äldreomsorg.

Har du frågor om en faktura ska du kontakta den kontaktperson eller förvaltning som finns angiven på fakturan.

Har du frågor om hur du betalar en faktura kan du kontakta Falkenbergs kommun.

Har du fått en påminnelser eller ett krav finns namn och telefonnummer till handläggaren angivet på fakturan.

Betalningssätt

Falkenbergs kommun använder plusgiro och bankgiro som inbetalningssätt. Det står på fakturan vilket plusgiro/bankgiro och OCR-nummer du ska ange när du betalar. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via en internetbank är det viktigt att ange rätt plusgiro/bankgiro konto och OCR-nummer.

Om du behöver göra en manuell inbetalning kan du använda plusgiro 11 52 00-8.

Betala via autogiro

Du kan i vissa fall betala via autogiro, som är ett enkelt sätt att hålla reda på dina räkningar. Du får din pappersfaktura hemskickad, men betalningen sköts med automatik av banken. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt mycket pengar på ditt konto vid förfallodagen. Vi kan idag endast erbjuda autogiro på fakturor för barnomsorg, äldreomsorg, handikappomsorg, hyror och arrenden.

Så gör du för att anmäla till autogiro

Anmälan till autogiro kan du göra genom att fylla i och skriva ut den här blankettenPDF och skicka in den till:

Falkenbergs kommun
Ekonomiavdelningen
311 80 Falkenberg

Du kan även göra din autogiroanmälan vi din Internetbank. Vårt bankgiro är 5088-8593.

Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du ansluter dig till e-faktura. Då får du ingen pappersavisering hem i brevlådan, utan en e-faktura som presenteras i internetbanken och betalas vi autogiro.

Elektronisk faktura

Du kan betala de flesta av dina räkningar till Falkenbergs kommun elektroniskt. Istället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort får du räkningen i din internetbank. Där kan du titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Det innebär att du slipper knappa in plusgironummer, OCR-nummer, datum och belopp.

Du kan öppna upp fakturan för att se eventuell information som kommer som en bilaga till fakturan.

Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank. E-fakturan gäller för det personnummer (kundnummer) som tillhör den som får fakturan. De allra flesta internetbanker är anslutna till denna tjänst. Instruktioner finns på respektive internetbank.

Påminnelser skickas alltid ut som pappersfaktura.

Obetalda fakturor

Om du har fått en faktura men inte betalat in den i tid skickar vi en betalningspåminnelse ungefär fem dagar efter fakturans förfallodag. Betalar du inte påminnelsefakturan i tid skickar vi ett inkassokrav efter ytterligare 10 dagar. Inkassoavgiften är på 180 kronor (lagstadgad avgift) och dessutom får du betala dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + 8%). Observera att det på inkassokravet finns ett annat plusgiro än det som var angivet på fakturan. Om betalning ändå uteblir skickas ärendet vidare till Intrum Justitia för ytterligare åtgärder.

Anstånd med betalning

Om det finns särskilda skäl kan du beviljas anstånd med betalning. Hör i så fall av dig till kontaktpersonen på fakturan eller till ekonomiavdelningen. Du når ekonomiavdelningen på 0346-88 68 48. 

Utlandsbetalning

Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands. Då måste du ange vårt IBAN-nummer (international Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code), även kallad Swift-kod.

IBAN för betalning av fakturor: SE11 9500 0099 6026 4935 7031
IBAN för övriga betalningar: IBAN: SE72 9500 0099 6034 0115 2008 
SWIFT/BIC: NDEASESS

Kontakt

  • Vid frågor eller synpunkter hör av dig till vårt
  • kontaktcenter