Bostadsanpassningsbidrag, ansökan

Du som har en långvarig funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad efter dina behov.

Bidraget lämnas till dig som enskild person och endast för anpassningar i den bostad du bor i permanent. Du kan inte få bidrag för anpassningar i till exempel ditt fritidshus. Om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt behöver du ha fastighetsägarens medgivande för att anpassa bostaden.

Läs mer om bostadsanpassning

Du kan ansöka via e-tjänst eller blankett.

Ansök via e-tjänst

För att logga in i e-tjänsten behöver du BankID. Ska du ansöka för ditt barn och ni är två vårdnadshavare ska båda två signera ansökan. Behöver du komplettera med en eller flera blanketter bifogar du dem i e-tjänsten.

Mer detaljerad information om hur du ska fylla i fälten finns i e-tjänsten.

Ansök via blankett

Om du inte har BankID kan du ansöka via blanketten Ansökan om bostadsanpassningsbidraglänk till annan webbplats. Instruktioner för hur du fyller i blanketten finns både här på sidan och i blanketten.

I och med att du fyller i den här anmälan/ansökan registrerar Falkenbergs kommun dina personuppgifter. På kommun.falkenberg.se/personuppgifter kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen, GDPR.

Du kan även höra av dig till vårt kontaktcenter.