Falkenbergs kommun har många välbesökta badplatser, både stränder och insjöbad. Här hittar du en lista på alla kommunala badplatser och en beskrivning av hur vi sköter våra stränder.

Badsäsong

Säsongen för bad är under veckorna 23–35, och under denna period är all utrustning och service tillgänglig.

Sommarsäsong

Figur 1. Figuren visar hur säsongen är uppdelad.

För- och eftersäsong

Vi har infört en för- och eftersäsong samt att vi erbjuder möjlighet att bada året runt på utvalda platser.

När det är eftersäsong börjar vi sakta montera ner utrustning på våra badplatser. Det innebär att vi successivt tar bort spänger, strandmattor, badrullstolar, skyltar med mera.

Fram till vecka 38 är följande toaletter öppna

• Skrea strand (endast RWC)
• Olofsbo strand (endast RWC)
• Bacchus (endast RWC och torrtoalett)
• Glommens strand (endast RWC)

Om vädret är bra, öppnar vi självklart fler toaletter. Från och med vecka 38 kommer toaletterna att stängas, men vi har toaletter som är öppna året runt.

Här är platserna där vi har öppna toaletter året runt

Falkenbergs kust och inland:

• Grågåsen vid Klittervägen, Skrea strand (RWC)
• Sandslätts vid Klittervägen, Skrea strand (RWC)
• Bacchus (RWC och torrtoalett)
• Strandbaden (RWC) (Tillfälligt ur funktion)
• Morups Tånge (torrtoalett)
• Nyhagasjön (torrtoalett)
• Ljungsjön (torrtoalett)
• Ätraforsdammen (torrtoalett)

Inom tätorten:

• Källstorpsvåtmarker (torrtoalett)
• Laxfiskestugan yttre
• Falkenbergs busstation, RWC ur funktion, enkel toalett i samma byggnad är öppen
• Vallarnas lekplats (RWC)

Möjlighet att bada året runt

För alla som gärna badar även efter säsongen så finns det möjlighet att ta ett dopp året runt på vissa utvalda platser. Från vecka 39 till vecka 16 under vintersäsongen kommer vi att se till att det finns nödvändig service tillgänglig på dessa platser.

På dessa platser kan du vinterbada

• Bacchus – fyra platser, inklusive tre trappor och en badstege
• Skrea strand, vid bryggan
• Ljungsjön
• Nyhagasjön
• Ätraforsdammen

Ljungsjön. Det finns möjlighet att bada året runt på utvalda platser under vintersäsong, vecka 39–16.

Tillgänglighet på stranden

I Falkenberg är nedfarten vid Ocean Hotel i Skrea strand och badplatserna Olofsbo havsbad och Ätrafors tillgänglighetsanpassade så att personer med fysiska funktionsvariationer lättare ska kunna ta sig ner till vattnet. Baden ligger centralt placerade på stranden och i anslutning till flera parkeringsplatser och toalett för rörelsehindrade.

På alla tre badplatserna finns strandmattor som sträcker sig från stranden och fram till vattnet. På plats finns även badrullstolar att låna. Badrullstolen har bredare hjul och kan köras på stranden utan att sjunka ned i sanden. Stolarna är till för både barn, ungdom och vuxna.

Mattorna och badrullstolarna är på plats under badsäsong.

Fler badrullstolar så fler kan bada samtidigt

På badplatsen i Skrea strand finns två badrullstolar – så fler kan bada samtidigt.

Du lånar badrullstolen genom att mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Där får du ett autosvar till din mejl med kod till låset så att du kan låsa upp badrullstolen. Du kan även ringa till kommunens kontaktcenter på 0346-88 60 00 och få koden av dem.

Badbryggor på Bacchus

Utmed piren utanför Bacchus ligger sju utsiktsplatser. På fyra av dessa finns det badtrappor ner till vattnet. Här finns också två grillplatser och toaletter.

På Falkenberg.se hittar du mer information om badbryggornalänk till annan webbplats