Har du inte pengar till exempelvis mat och hyra kan du söka försörjningsstöd. Det är ett behovsprövat bistånd som du ansöker om hos kommunens socialtjänst. Biståndet är en tillfällig ekonomisk hjälp och målet är att du ska bli självförsörjande igen så snart som möjligt.

Socialtjänsten gör en individuell bedömning varje månad där dina inkomster och utgifter avgör om och hur mycket du kommer att få utbetalt. För att du ska kunna få försörjningsstöd så behöver du visa att du gjort vad du kan för att försörja dig på egen hand.

Vid behov, ring till stöd- och försörjningsenhetens mottagningsgrupp.

Så här ansöker du

När du kontaktar stöd- och försörjningsenhetens mottagningsgrupp får du en besökstid. Du erbjuds alltid första lediga tid. Väntetiden är vanligtvis cirka två veckor. Om du inte kan komma på tiden är det viktigt att du meddelar socialsekreteraren så att du får en ny tid.

Efter telefonsamtalet skickar socialsekreteraren en kallelse med ansökningsformulär hem till dig. Vid besöket kommer socialsekreteraren att gå igenom frågorna tillsammans med dig. Fyll gärna i de frågor du kan innan du kommer på ditt första besök.

Inför det första besöket med socialsekreteraren ska du ha med dig vissa handlingar, se nedan, för att vi ska kunna utreda om du har rätt till försörjningsstöd och kunna ta beslut. Om du har svårt att få med dig vissa handlingar är det bra om du meddelar din socialsekreterare detta, så att du kan få hjälp med att få fram handlingarna.

Ansök digitalt

Har du sökt ekonomiskt bistånd i Falkenbergs kommun de senaste tre månaderna, och du har ett bank-id, kan du nu lämna in din ansökan digitalt. Via e-tjänsten kan du även skicka in handlingar och skicka ett meddelande till din handläggare. Tryck på länken nedan så kommer du vidare till Medborgarportalen. Där följer du de instruktioner som finns för att ansöka digitalt. Vet du inte hur du ska göra kontakta din handläggare så kan hon eller han visa hur du ska göra.

Har du aldrig sökt ekonomiskt bistånd tidigare, eller om det var mer än tre månader sedan du sist ansökte, så kan du inte ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt. Vi ber dig då istället kontakta mottagningsgruppen på stöd- och försörjningsenheten.

Stöd- och försörjningsenhetens mottagningsgrupp

MÃ¥ndag och fredag kl. 10-12
Tisdag, onsdag och torsdag kl. 13-15
Telefontier vecka 26-33: kl. 08.30-09.30

Receptionens öppettider, måndag - fredag kl. 10-16. Lunchstängt mellan kl. 12-13. Dag före röd dag, dag innan julafton, nyårsafton, midsommarafton, samt klämdag öppet kl. 10-12.

Besöksadress: Kanslistvägen 10, 311 39 Falkenberg