Invasiva arter

Vissa främmande arter kan bli invasiva och kan orsaka ekonomiska kostnader, skador på människors hälsa eller på biologisk mångfald. Här hittar du mer information om invasiva arter och hur du kan hjälpa till att bekämpa dessa.

Vad är en invasiv art?

Under lång tid har människor flyttat arter från en plats till en annan - prydnadsväxter, grödor, skadedjur och jaktvilt. Ibland uppstår problem när en främmande art sprids i naturen där den inte funnits naturligt. Om arten sprids och konkurrerar ut befintliga arter i den nya miljön, kan arten bli invasiv.

Alla främmande arter blir inte invasiva. En främmande art räknas först som invasiv om den sprids på egen hand i naturen och orsakar ekonomiska skador, skador på människors och djurs hälsa, eller hotar biologisk mångfald. Några exempel på sådana arter är signalkräfta, jätteloka och spansk skogssnigel (mördarsnigel).

Vilka arter gäller det och vad gör vi i Halland?

Naturvårdsverket har samlat information om problemarter som förekommer i Sverigelänk till annan webbplats. En del av arterna förekommer i Halland (till exempel parkslide, gul skunkkalla och vresros).

Kustkommunerna i Halland, Hylte kommun och Hallands Botaniska Förening driver ett projekt kring invasiva växtarter. Syftet är att ta fram en strategi för kartläggning, hantering och bekämpning av invasiva arter i Halland.

Projektet finansieras delvis med medel från LONA (Lokala Naturvårdssatsningen) och pågår under åren 2018–2020. Om du är intresserad av projektet eller har frågor, får du gärna kontakta kommunekologerna.

Så här kan du bidra för att förhindra spridning av invasiva arter

Vi kan alla hjälpa till så att vi förhindrar att invasiva arter sprider sig.

Rapportera

Har du stött på en invasiv art ovan i naturen? Rapportera! Att ta bort invasiva växter direkt när de hittas hindrar arterna från att spridas. Det är till stor hjälp att veta var invasiva arter finns, för att begränsa spridning, påbörja bekämpning och övervaka hur de sprids.

Rapportera invasiva arter (invasivaarter.nu)

Tänk till innan du planterar

När du väljer växter till trädgården var försiktig så att du inte planterar en art som är invasiv. Du riskerar att få ett problem som består i många år och blir dyrt att bekämpa. Många invasiva växter som orsakar problem idag har kommit till Sverige som prydnadsväxter och spridits från trädgårdar och odlingar.

Hantera växtavfall säkert

Många invasiva arter är svåra att bekämpa och sprids lätt vid hantering, så växtavfallet behöver tas om hand på ett säkert sättlänk till annan webbplats. Varje markägare ansvarar för bekämpning på sin egen mark och det är förbjudet att odla eller låta arten växa på sin mark.

Kontakta Sandladans återvinningscentrallänk till annan webbplats för information om hur de tar emot avfall från invasiva arter. Läs mer om hur du lämnar in invasiva växer på Vivabs webbplats.länk till annan webbplats