Gitarr, bas och ukelele

Gitarr och bas är två populära och mångsidiga instrument som spelas inom många olika musikstilar. Vi erbjuder flera olika kurser inom gitarr och bas.

Gitarr

Gitarr är ett mångsidigt och populärt instrument. Målet är att du lär dig spela olika stilar såsom pop, rock och klassiskt. Vi spelar både melodi- och ackordsspel. Du lär dig att spela efter både noter och tabulatur. Det finns också möjlighet att spela i grupp/ensemble tillsammans med andra. Du behöver ha tillgång till ett eget övningsinstrument hemma.

Från skolår 3.

Elgitarr

Elgitarren är användbar till det mesta men mycket av grundteknikerna finner vi i rock och pop. Undervisningen är till viss del gehörsbaserad men vi går även igenom tabulatur och noter. Dator och internet är naturliga verktyg och det finns utrymme för egna önskemål om musik du vill spela. Lite förkunskaper från gitarrkurs är alltid bra men inte nödvändigt.

Kompa på gitarr

För dig som vill fokusera på "bruks-gitarr" eller att helt enkelt lära dig att kompa dig själv eller andra. Målet är att du lär dig flertalet ackord, olika komptekniker, olika kompstilar, att använda capo, och att till sist använda dina färdigheter till att klura ut ett lämpligt komp till en låt.

Undervisning sker i grupp under ett läsår. Du behöver ha tillgång till ett eget övningsinstrument hemma.

Elbas och kontrabas

Elbasen är ett kraftfullt instrument som låter genom en förstärkare. Elbasen har framförallt en viktig bärande roll i band men går även att utveckla mer melodiskt och solistiskt. Instrumentet har en enkel startsträcka men har många tekniska utmaningar att utforska.

Från skolår 4.

Kontrabas är ett akustiskt instrument vilket betyder att den inte behöver förstärkas med hjälp av el för att låta. Kontrabas förekommer mest inom jazz och klassisk musik, men används även i äldre rock 'n' roll och country. Det är ett stort instrument som kräver starka händer, därför är det vanligt att nybörjare först lär sig spela elbas.

Ukulele

Här får du lära dig spela ukulele från början. Ukulelen är ett riktigt bra nybörjarinstrument, det är roligt och så enkelt att också vuxna kan vara med och spela hemma. Du spelar tillsammans med andra i en liten grupp. Instrument finns att låna under lektionen men det är såklart bra att ha ett eget instrument hemma att spela på.

Kursen omfattar 10 lektioner à 30 minuter (5 studietimmar).

Från skolår 3.