Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

Hitta upphandlingar

Sidan är under uppbyggande och texten kan komma att förandras löpande.

För att öka dina möjligheter att bli leverantör till oss på kommunen behöver du bevaka och hålla dig uppdaterad om aktuella och pågående upphandlingar inom ditt företags affärsområde.

På så sätt håller du dig uppdaterad när det kommer ut en upphandling som passar ditt företag.

I Sverige finns det ett antal privata annonsdatabaser där upphandlingar kan annonseras och där olika bevakningstjänster erbjuds.

Hitta aktuella upphandlingar

På Falkenbergs kommuns hemsida kan du hitta våra pågående upphandlingar.

Falkenbergs kommuns hemsidalänk till annan webbplats

Prenumerera på upphandlingar

På Mercells hemsida hittar du och kan du registrera dig för att prenumerera på aktuella upphandlingar som är intressanta för ditt företag. På så sätt missar du inte en chans till en god affär.

Mercells hemsidalänk till annan webbplats

Kostnadsfritt för anbudslämnare

För dig som är anbudslämnare kan du kostnadsfritt ansluta dig till ett grundkonto hos Mercell TendSign Anbud.

Skapa konto på Mercell TendSigns hemsidalänk till annan webbplats

Öka dina chanser att vinna en upphandling

Kommunen är en bra kund

Att samverka och göra affärer med offentlig sektor kan innebära stora möjligheter för dig och ditt företag. Som företagare är det gynnsamt att ha ett avtal med kommunen. Vi är en stabil kund som inte går i konkurs och arbetar långsiktigt. Våra avtal är ofta på fyra år.

Dialog ökar chanserna att vinna en upphandling

För att du ska ha möjlighet att få oss som kund och vara med att konkurrera om upphandlingen behöver du lämna in ett anbud. Genom att vara ute i god tid och ha en kontinuerlig dialog med oss ökar du dina chanser att vinna upphandlingen, då har du möjlighet att presentera dina erbjudanden och förslag på lösningar.

Det är också viktigt att du lägger tid på att ta fram ett bra anbud.

Att tänka på inför anbud

Hämta upphandlingsdokument

När du hittat en intressant upphandling är första steget att du hämtar upphandlingsdokumenten från den elektroniska annonsdatabasen.

I annonsen ska all den information som du som anbudsgivare behöver för att kunna lämna ett anbud finnas.

Börja i god tid

Bestämmer du dig för att delta i upphandlingen, läs igenom underlaget i god tid innan anbudstiden går ut.

I upphandlingsdokumenten begär vi ofta in certifieringar, intyg och andra uppgifter som kan ta lite tid att plocka fram.

Ju tidigare du går igenom dokumenten, desto mer proaktiv kan du vara att ställa frågor och förbereda de dokument som ska bifogas med anbudet.

Underleverantörer

Beroende på hur kraven i en upphandling är ställda och formulerade, har du som leverantör rätt att använda dig av underleverantörer.

Vilka underleverantörer som ska anges i anbudet avgörs i princip av vad som efterfrågas i upphandlingsdokumenten.

Om ni är flera företag som går samman är det viktigt att det tydligt framgår hur ni uppfyller kraven i upphandlingen.

Ställ frågor

Ställ frågor till oss om det är något som är otydligt eller verkar felaktigt i upphandlingsdokumenten. Frågor ställer du via upphandlingssystemets frågor- och svarfunktion. Genom att ställa frågor minskar du risken att göra fel och du slipper lägga ner tid på en upphandling som riskerar att inte kunna slutföras på grund av felaktigheter.

Du som ställer frågor i upphandlingssystemet är alltid anonym. Din fråga tillsammans med svar lägger vi ut i funktionen frågor/svar. Det gör att alla får tillgång till samma information samtidigt, vilket innebär att du som potentiell anbudsgivare även får ta del av svaren på de frågor som andra anbudsgivare har ställt. Vem som ställt vilken fråga är anonymiserat.

Manual, instruktionsfilm och vanliga frågor och svar hittar du Mercells hemsida >>länk till annan webbplats

Om du har tekniska frågor kring upphandlingssystemet och anbudslämnandet ställer du dessa till Mercell TendSign Support via e-post: tendsignsupport@mercell.com.

Sammanfattning

  • Bevaka aktuella och pågående upphandlingar via kommunens hemsida och via prenumeration.
  • Var ute i god tid.
  • Ställ frågor och ha en dialog tidigt med kommunen. Det hjälper dig att kunna lämna ett komplett och bra anbud som gör att du ökar dina chanser att vinna upphandlingen.

Användbara länkar