Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

Bli leverantör till Falkenbergs kommun

Sidan är under uppbyggande och texten kan komma att förandras löpande.

Vi vill vara din kund

Vi i Falkenbergs kommun vill att fler organisationer ser och vill ha oss som kund. Därför vill vi med denna Upphandlingsguide göra det enklare för dig som företagare att lämna anbud och vara med i att konkurrera om våra avtal.

Detta gäller både dig som representerar en större eller mindre verksamhet, men även dig som har ett enmansföretag. Vi vill ha en mångfald av organisationer som är med och lämnar anbud i våra upphandlingar. Det bidrar till en sund leverantörsmarknad.

Titta på filmen: Så här fungerar offentlig upphandling

Länk

700 miljarder kronor i offentliga inköp varje år

Varje år görs det i Sverige offentliga inköp för över 700 miljarder kronor. Det är våra gemensamma resurser, vilket innebär ett stort ansvar.

Därför är vi som offentlig verksamhet skyldiga att följa de upphandlingslagar som finns när det gäller inköp. För att kunna göra det behöver vi göra vår inköpsprocess i olika steg innan vi kan gå ut med en offentlig upphandling där potentiella leverantörer kan lämna anbud.

Upphandlingsprocessens olika steg

1. Behov

Kommunen har ett behov av att köpa in en vara eller tjänst. Detta görs via en upphandling.

2. Kravställning

Utifrån behov sätts krav på varan eller tjänsten som ligger till grund för upphandlingen. Dessa krav måste du som leverantör uppfylla.

3. Annonsering

Upphandlingen annonseras för att spridas till potentiella leverantörer. Är det en upphandling som passar dig ska du förbereda dig för att lämna anbud.

4. Anbud

Leverantörer lämnar anbud som kontrolleras och utvärderas av den upphandlande organisationen. Var noga med att ditt anbud är komplett och att inget saknas.

5. Tilldelning

Den leverantör som lämnat anbud och som kan uppfylla kravställningen och leverera rätt kvalitet till bäst pris tilldelas avtalet. Upphandlingen är klar.

6. Leverans

Leverantören utför sitt uppdrag enligt avtalets villkor och tillsammans följs kvaliteten på arbetet upp.

Sammanfattning

  • 700 miljarder kronor går varje år till offentliga köp i Sverige.
  • Offentliga verksamheter är skyldiga att följa de upphandlingslagar som finns vid inköp.
  • Upphandlingar görs för att skapa en sund konkurrens på marknaden och bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Användbara länkar

Läs mer om hur offentlig upphandling fungerarlänk till annan webbplats