Livsmedel – anmälan om registrering av anläggning

Här hittar du en blankett för anmälan om registrering av din livsmedelsanläggning (livsmedelsverksamhet).

Blanketten på den här sidan använder du för att anmäla din livmedelsanläggning för registrering hos oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Du kan fylla i blanketten digitalt förutom namnunderskriften. Eventuell mobil livsmedelsverksamhet, till exempel en food truck, anmäler du till den kommun där verksamheten huvudsakligen bedrivs. Här hittar du mer information om registrering av livsmedel och dricksvatten. Observera att anmälan om registrering av dricksvattenanläggning sker med hjälp av en annan blankett.

Anmäl minst två veckor innan

Du behöver anmäla din verksamhet minst två veckor innan du startar. Kostnad för registrering framgår av blanketten. Du får starta din verksamhet direkt när du har fått en skriftlig bekräftelse på din anmälan, alternativt två veckor efter att anmälan om registrering kommit in till oss.

Registrera för att slippa straffavgift

Enligt livsmedelslagen behöver du betala en särskild straffavgift om du inte registrerar din livsmedelsverksamhet innan du startar. Observera att registreringen är kopplad till livsmedelsföretagaren. Om du säljer din verksamhet måste därför den nya ägaren registrera verksamheten i god tid innan övertagandet. Även om du gör en bolagsändring, till exempel omvandlar din enskilda firma till ett aktiebolag, krävs ny registrering i förväg eftersom det innebär en ny juridisk person.

I och med att du fyller i den här anmälan/ansökan registrerar Falkenbergs kommun dina personuppgifter. På kommun.falkenberg.se/personuppgifter kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen, GDPR.

Du kan även höra av dig till vårt kontaktcenter.