Skip to main content

Utveckling av kommunens AI-assistent

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Kartzoom: 17
  • Utforskar

  • Hittar lösning

  • Testar

  • Utvärderar

  • Implementerar

Varje dag söker Falkenbergs kommuns invånare information på vår webbplats. AI-assistenten ska hjälpa dem att hitta rätt svar på deras frågor och på så sätt leverera en snabbare och mer träffsäker service.

Vad?

På kommunens webbplats finns det mängder av information, information som är till för våra invånare, för de som är verksamma i kommunen och för våra medarbetare. Men ibland kan det vara svårt att hitta den informationen som man letar efter.

Varför?

Vi vill underlätta och göra det enklare för alla att hitta rätt svar på sina frågor och på så sätt leverera en snabbare och mer träffsäker service.

Hur?

AI-assistenten är byggd på den senaste AI-tekniken där den matchar din fråga med rätt faktaunderlag utifrån en databas som vi tagit fram. Den förstår dina frågor och ger ett trevligt och lättläst svar som är relevant för din fråga. Den kan även översätta informationen till väldigt många språk.

Just nu i projektet

Vi har nyligen publicerat AI-assistenten för alla att testa och fått in feedback från användarna. Nu har vi uppdaterat och förbättrat AI-assistenten. Vi håller den öppen för alla att fortsätta att testa fram till sommaren.

Testa vår AI-assistent här.

  • Kontakt

    Tomas Bolling Nilsson
    Webbutvecklare
    0346-88 67 38
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Kontakt

    Paul Klinteby
    Näringslivsanalytiker
    0346-88 69 12
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Kontakt

    Frej Andreassen
    Projektledare
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Personerna bakom

Paul Klinteby, näringslivsanalytiker.
Frej Andreassen, projektledare.
Tomas Bolling Nilsson, utveclkingsledare.

Drivs av

Kommunstyrelseförvaltningen, näringslivsavdelningen

Effektmål

  • Snabbare service för vÃ¥ra invÃ¥nare
  • Enklare att hitta svar
  • Mer träffsäkerts sök

Innovation i Falkenbergs kommun

Läs mer …Utveckling av kommunens AI-assistent

  • Träffar: 984

Kvarteret Trädgården – utveckling av ett nytt arbetssätt

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17
  • Utforskar

  • Hittar lösning

  • Testar

  • Utvärderar

  • Implementerar

Tanken med kvarteret Trädgården är att skapa en bra plats där äldre vill bo, så att vi kan möta upp med resurser. Här finns lägenheter i särskilt boende och i olika trygghetsboenden. Alla medarbetare kommer att jobba i hela kvarteret istället för på en enhet. Kvarterets ledord är trygghet, närhet och helhet.

Vad?

Det traditionella är att man som undersköterska jobbar inom ett specifikt område, som exempelvis hemtjänst eller på ett särskilt boende för äldre. I kvarteret Trädgården finns inga organisationsgränser. Som medarbetare är du anställd i kvarteret och du jobbar med alla äldre som bor i kvarteret. 

Varför?

Vi vill använda medarbetarnas tid på ett effektivt sätt för att kunna möta behovet av vård och omsorg. Vi ser att vi kommer att ha svårt att rekrytera tillräckligt många medarbetare framöver och därför behöver vi tänka nytt. Vi behöver utveckla nya sätt att arbeta för att kunna fortsätta ge en vård och omsorg av hög kvalitet. Hemtjänsten och hemsjukvården utför tillsammans tiotusentals hembesök per månad som är kortare än tio minuter. Genom att skapa en attraktiv boendeplats för äldre kan kommunen samla verksamhetsresurser på samma plats och på så vis minska både restid och inställelsetid för medarbetarna. 

Hur?

Heidi Anderssen Evesson, områdeschef för kommunens särskilda boenden för äldre, skapade och ansvarade för fyra olika arbetsgrupper för att ta fram det nya arbetssättet.

Arbetsgrupperna bestod av personer från olika yrkesområden och med olika perspektiv på vård och omsorg – enhetschefer från särskilt boende och hemtjänst, verksamhetsutvecklare, processledare bemanning och bemanningscontroller från Falkenbergs egenregi, verksamhetsutvecklare från stab samt verksamhetsledare och boendesamordnare från biståndsenheten. Tillsammans har de resonerat kring hur vi bäst kan organisera oss i kvarteret Trädgården för att uppnå önskad effekt.

Just nu i projektet

Vi har arbetat fram ett nytt arbetssätt. Kvarteret renoveras och byggs ut just nu, så arbetssättet kommer att testas i takt med att verksamheten öppnar upp. Det särskilda boendet öppnar i januari 2025.

Här kan du läsa mer om utvecklingen av kvarteret Trädgården

Kontakt

Ida Rydén
Verksamhetsutvecklare

0346-88 52 34
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Personen bakom

Ida Rydén, projektledare

Drivs av

Socialförvaltningen

Effektmål

  • Att använda vÃ¥ra resurser pÃ¥ ett smart sätt i relation till den demografiska utvecklingen.
  • Att förebygga och senarelägga mer omfattande omvÃ¥rdnadsbehov.

Innovation i Falkenbergs kommun

Läs mer …Kvarteret TrädgÃ¥rden – utveckling av ett nytt arbetssätt

  • Träffar: 1306

Utveckling av synpunktshanteringen och felanmälan

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Kartzoom: 17
  • Utforskar

  • Hittar lösning

  • Testar

  • Utvärderar

  • Implementerar

Varje dag kommer det in synpunkter och felanmälningar som vi på kommunen behöver hantera. Vi vill försöka minska administrationen och korta ner handläggningstiden för att kunna ge våra innvånare snabbare svar.

Vad?

Idag hanterar kultur-, fritids- och teknikförvaltningen ett stort inflöde av ärenden i olika kanaler. Tanken är att förbättra och effektivisera hanteringen så att det blir enklare för handläggarna att få sina ärenden på ett ställe och därmed kunna hantera ärendena snabbare. Det kommer i sin tur att gynna arbetsbelastningen för våra handläggare och servicen mot invånaren. Tanken är att det även ska förbättra arbetssätten för kontaktcenter som också hanterar dessa ärenden.

Varför?

Olika verksamheter på kultur, fritid och teknikförvaltningen får idag in väldigt många ärenden från allmänheten. Idag kommer ärendena in från olika kanaler beroende på om invånaren har en synpunkt, vill ställa en fråga, lämna ett förslag eller vill komma i kontakt med en viss tjänsteperson. Det innebär en hög arbetsbelastning för medarbetarna och längre handläggningstid.

Hur?

Första steget i testet var att kartlägga processen och skapa en tydlig bild av problemet. För att åstadkomma detta samlade vi olika kompetenser från verksamheterna. Vi intervjuade personer som idag arbetar med synpunktshantering och felanmälan för att få en så bred bild som möjligt. Därefter genomförde vi en workshop där vi kartlade processen  och kom fram till vilken som är vår huvudmålgrupp samt vilka som är de avgörande momenten i processen.

Efter kartläggningen skissade vi på lösningar där varje deltagare i workshopen fick komma med idéer. Sedan röstade vi fram den idé vi trodde mest på och har nu tagit fram en prototyp på pappret.

Just nu i projektet

Vi har skissat fram en prototyp. Nu arbetar vi med att testa den för att se hur den fungerar och om det är något vi behöver justera för att den ska bli så bra som möjligt. 

Kontakt

Hanna Sandberg
Utvecklingsledare

0346-88 54 02
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Personen bakom

Hanna Sandberg, utvecklingsledare.

Drivs av

Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen

Effektmål

  • Effektivisera hanteringen av synpunkter och felanmälan.
  • Minska arbetsbelastningen.
  • Samla olika system som gör samma sak.

Innovation i Falkenbergs kommun

Läs mer …Utveckling av synpunktshanteringen och felanmälan

  • Träffar: 1214

Förenkla tillsynsprocessen för farligt avfall

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Kartzoom: 17
  • Utforskar

  • Hittar lösning

  • Testar

  • Utvärderar

  • Implementerar

Kommunens tillsyn av farligt avfall är tidskrävande för både handläggare och verksamheter. Nu undersöker vi möjligheten att automatisera processen för att frigöra tid och resurser. Målet är en mer effektiv hantering som gynnar både miljön och de inblandade.

Vad?

Varje år genomför kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning tillsyn av verksamheter som transporterar farligt avfall, en process som kräver effektivitet både internt och externt. Det är också en process där externa aktörer är iblandade. En säker hantering av farligt avfall är avgörande för miljön, men dagens system är tidskrävande för både kommunens medarbetare och de verksamheter som omfattas av tillsynen.

Varför?

För att förenkla och effektivisera tillsynsprocessen undersöker vi nu möjligheten att automatisera vissa delar. Detta skulle underlätta för de berörda verksamheterna och frigöra tid för kommunens handläggare, vilket i sin tur skulle möjliggöra ett mer förebyggande arbete för en tryggare miljö.

Hur?

Genom en omfattande processkartläggning har vi identifierat specifika områden där förbättringar kan göras. Därefter samlar vi en grupp med expertis utifrån olika delar av kommunen och tänker tillsammans. Förhoppningen är att det resulterar i en prototyp som sedan kan testas av miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som genomför tillsynen.

Just nu i projektet

Nästa steg blir att ta fram och testa vår nya lösning för att se om det hjälper oss att bli effektivare och därmed frigör tid till annat viktigt arbete.

  • Kontakt

    Hanna Sandberg
    Utvecklingsledare

    0346-88 54 02
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Kontakt

    Tomas Bolling Nilsson
    Utvecklingsledare webb
    0346-88 67 38
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Personerna bakom

Hanna Sandberg
Utvecklingsledare

Tomas Bolling Nilsson
Utvecklingsledare webb

Drivs av

Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen

Effektmål

  • En smidigare och enklare tillsyn, för bÃ¥de företagare och kommun
  • Minskad handläggningstid och förbättrad resursanvändning
  • Bättre kvalitetssäkring och minskad risk för misstag eller felaktiga beslut

Innovation i Falkenbergs kommun

Läs mer …Förenkla tillsynsprocessen för farligt avfall

  • Träffar: 737

Utveckling av kommunens dashboard

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Kartzoom: 17
  • Utforskar

  • Hittar lösning

  • Testar

  • Utvärderar

  • Implementerar

Kommunens dashboard ska hjälpa oss att visualisera viktig data och automatisera hanteringen och analyseringen av data.

Vad?

På dashboarden kan vi automatisera insamlandet av data och göra relevant data tillgängligt på vår webbplats. Tanken är att den informationen som visas i dashboarden ska vara öppen och tillgänglig för alla som jobbar, bor och verkar i kommunen.

Varför?

Behovet av att samla olika typer av data och statistik är stort och kommer från flera håll i kommunen. Många i vår organisation upplever att den statistik som vi idag använder till uppföljning för styrmodellen inte alltid är relevant. Därför testar vi nu att utveckla en dashboard.

Vi vill göra det så enkelt och tidseffektivt som möjligt att hitta relevant analysdata för Falkenbergs kommun  samt göra det enkelt att jämföra med data från andra kommuner.

Vår ambition med det här testet är att hitta en prototyp som vi kan bygga ut och utveckla. Den ska vara enkel att använda även för den som inte är van vid att arbeta med avancerad analys. På sikt är även målet att skapa ett bra beslutsstöd som genom dashboarden blir tillgänglig för alla i organisationen – medarbetare, chefer och förtroendevalda.

Hur?

Vi har byggt in data via API:er från bland annat Kolada (kommun- och landstingsdatabasen) i en lokal datalagring och visualiserar sedan denna data i ett verktyg som heter Grafana.   

Kolada är en databas som samlar in och presenterar statistik och andra uppgifter om svenska kommuner och landsting. De tillhandahåller en central plats där man kan hitta och jämföra information från olika kommuner och landsting i Sverige.  

Fördelarna med att ha en lokal databas är att det blir enklare och mer tidseffektivt att söka analysdata från Kolada eller Statistiska centralbyrå. Det blir också mycket enklare att ta del av all relevant data genom dashboarden.  

Just nu i projektet

Efter första prototypen insåg vi att vi ville bygga en dashboard som ger oss ännu mer möjlighet att jämföra data med andra kommuner men också verksamheter. Därför har vi tagit ett omtag och testar nu att använda ett verktyg som heter Streamlit.  

Grafana som vi använder idag är mer inriktad på tidsseriedata och stöd för anslutning till olika datakällor, som databaser och molnlagring. Stremlit erbjuder istället andra möjligheter för datavisualisering som motsvarar våra behov. 

Det finns en första prototyp redan nu på vår webbplats.

GÃ¥ till kommunens dashboard

Kontakt

Ali Usman
Systemutvecklaren

0346-88 62 48
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Personen bakom

Ali Usman, systemutvecklare

Drivs av

Kommunstyrelseförvaltningen

Effektmål

  • Enkelt att hitta relevant analysdata föra Falkenbergs kommun
  • Samla data och statistik frÃ¥n olika hÃ¥ll pÃ¥ samma plats
  • Fungera som ett beslutsstöd

Innovation i Falkenbergs kommun

Läs mer …Utveckling av kommunens dashboard

  • Träffar: 1266