Skolorganisation och upptagningsområden från och med läsåret 2025/2026
- Underliggande kategori: ROOT
- Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
- Kartzoom: 17
När den nya grundskolan Tröingeskolan stÃ¥r klar genomförs en förändring av grundskolans skolorganisation och upptagningsomrÃ¥den. Förändringen pÃ¥verkar flera grundskolor och upptagningsomrÃ¥den i kommunen.Â
2020 fattade barn- och utbildningsnämnden beslut om ny skolorganisation och förändrade upptagningsområden. Beslutet innebar en förändring av grundskolornas skolorganisation och upptagningsområden i två steg.
Det första steget genomfördes inför läsårsstart 2021/2022. Det andra steget genomförs i samband med läsårsstart 2025/2026 då den nya Tröingeskolan förväntas stå klar. I samband med att Tröingeskolan öppnar stängs Fajansskolan och Vinbergsskolan.
Förändringen pÃ¥verkar flera grundskolor och upptagningsomrÃ¥den i kommunen.Â
Skolorganisation och upptagningsområden från och med läsåret 2025/2026
Här hittar du information om skolorganisation och upptagningsomrÃ¥den frÃ¥n och med läsÃ¥rets 2025/2026.Â
Skogstorpsområdet från och med läsåret 2025/2026
- Skogstorpsskolan F-9
- LÃ¥ngavekaskolan F-6
- Långåsskolan F-6
Förändringar
Oförändrat jämfört med idag.
Tångaområdet från och med läsåret 2025/2026
- TÃ¥ngaskolan F-9
- Schubergstorpsskolan F-6Â
Förändringar
Från Tångaområdet flyttar:
- Vinbergsskolan stängs och eleverna boendes i Vinbergsskolans upptagningsområde tillhör istället nya Tröingeskolans upptagningsområde.
- Den del av Ljungbyskolans upptagningsområde tillhört Tångaskolans upptagningsområde flyttas till nya Tröingeområdet och eleverna går årskurs 7-9 på Tröingeskolan.
Tullbroområdet från och med läsåret 2025/2026
- Tullbroskolan 7-9
- Hertingsskolan F-6
- Hjortsbergsskolan F-6
- Slöingeskolan F-6
- Söderskolan F-6
Förändringar
Från Tullbroområdet flyttar:
- Fajansskolan stängs och eleverna boendes i Fajansskolans upptagningsområde tillhör istället nya Tröingeskolans upptagningsområde.
Ullaredsområdet från och med läsåret 2025/2026
- Apelskolan F-9
- Fageredsskolan F-6
- Okomeskolan F-6
- Vessigebroskolan F-6
- Älvseredsskolan F-6
- Ätranskolan F-6
Samt del av:
- Ljungbyskolan F-6
Förändringar
Oförändrat jämfört med idag.
Tröingeområdet från och med 2025/2026
- Tröingeskolan F-9
Samt del av:
- Ljungbyskolan F-6
Till Tröingeområdet flyttar:
- Fajansskolan stängs och eleverna boendes i Fajansskolans upptagningsområde tillhör istället nya Tröingeskolans upptagningsområde.
- Vinbergsskolan stängs och eleverna boendes i Vinbergsskolans upptagningsområde tillhör istället nya Tröingeskolans upptagningsområde.
- Den södra delen av Ljungbyskolans upptagningsområde som tillhört Tångaskolans upptagningsområde flyttas till nya Tröingeområdet och eleverna går årskurs 7-9 på Tröingeskolan.
Bakgrund till beslut om ny skolorganisation
Falkenberg växer och skolorganisationen behöver utvecklas efter det. Falkenberg växer mest i centrum och centrumnära områden. Därför behövs en ny skola - Tröingeskolan. Samtidigt är det viktigt att stärka inlandet där elevunderlaget inte är lika stort. Fokus är här att öka elevunderlaget inom Ullaredsområdet och då på Apelskolan.
Utgångspunkterna för det förslag till ny skolorganisation som beslutades var fyra hållbarhetsperspektiv:
Ekonomisk hållbarhet
Vi står inför stora investeringar i form av om-, ny- och tillbyggnationer av förskolor och skolor - från förskola till vuxenutbildning. Utgångspunkten är att det ska byggas och anpassas för framtidens lärande samtidigt som vi måste hushålla med våra gemensamma resurser. Ju lägre lokalkostnad desto mer finns kvar för pedagogisk verksamhet.
Pedagogisk hållbarhet
Alla elever ska få en god utbildning och klara målen. Våra lokaler ska vara pedagogiskt ändamålsenliga med goda och intressanta undervisningsmiljöer som ger utrymme för variation i arbetssätt. Lokalerna behöver därför bidra till bra arbetsmiljö som gynnar samarbete, samplanering och kollaborativt arbete.
Miljömässig och ekologisk hållbarhet
Lokalerna ska vara ändamålsenliga och flexibla så att de kan samytnyttjas av andra verksamheter utanför skoltid. Det blir både mer ekonomiskt och klimatsmart.
Social hållbarhet
Skolan ska verka för ett Falkenberg och bidra till en ökad gemenskap och integration. En del i översyn av upptagningsområde har varit att få en jämnare socio-ekonomisk fördelning mellan våra skolområden.
Läs mer …Skolorganisation och upptagningsomrÃ¥den frÃ¥n och med läsÃ¥ret 2025/2026
- Träffar: 3992