Ställa upp en foodtruck

Vill du ställa upp en foodtruck eller matvagn på allmän platsmark? Då finns det en del saker du behöver ha koll på.

Här kan du stå

Det finns 11 platser i Falkenberg där du kan ställa upp din foodtruck eller matvagn.

Fasta försäljningsplatser i Falkenberg

• Nyhemsplan (vid Falkhallen, ingen tillgÃ¥ng till el)
  • Stortorget
  • TvÃ¥ platser pÃ¥ RÃ¥dhustorget, plats 5 och 6
  • Ã…gatan (försäljning är inte tillÃ¥ten efter klockan 22)
  • Falkenberg station (ingen tillgÃ¥ng till el)
  • Vallarna, plats 1 (ingen tillgÃ¥ng till el)

Fasta försäljningsplatser på Skrea strand

• TvÃ¥ platser vid Ocean Bar och Restaurang, plats C och (ingen tillgÃ¥ng till el)
  • TvÃ¥ platser vid Netas berg, plats E och F

Lediga försäljningsplatser

• Nyhemsplan (vid Falkhallen)
  • Falkenbergs station
Fasta försäljningsplatser för foodtrucks

Vad kostar en plats?

Priserna för en plats varierar beroende på hur länge du vill stå där. Vill du hyra ett år så kostar en plats med el 16 000 kronor. Vill du istället hyra en månad i taget kostar det 2 000 kronor för en plats med el. Det är något billigare utan el. En plats utan el kostar 12 000 kr per år eller 1500 kronor per månad.

Inte el på alla platser

Det finns bara tillgång till el på vissa av försäljningsplatserna. Vilka platser som har el står under rubriken "Här kan du stå".

Du behöver tillstånd från polisen

För att kunna ställa upp din foodtruck behöver du ett polistillstånd. Du kan söka tillstånd på polisens webbplatslänk till annan webbplats. Men vänta gärna tills du har fått bekräftat att din plats är bokad. Polisen tar ut en avgift för handläggning och om du inte får platsen betalar du avgiften i onödan.

Du måste hålla rent och ta hand om dina sopor

Det är viktigt att du håller rent runt din foodtruck. Den som står på tillståndet är ansvarig för att se till att det är städat runt och omkring försäljningsvagnen. Dina sopor slänger du i egna sopkärl och vi räknar med att du sopsorterar. Du får inte slänga dina sopor i kommunens soptunnor.

Spillvatten ska du ta hand om på ett miljö- och hälsoskyddsmässigt godtagbart sätt. Du får inte släppa ut det i det kommunala dagvattennätet.

Tänk på att registrera din livsmedelshantering

Du måste registrera din foodtruck eller matvagn inklusive eventuell baslokal hos miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Baslokalen är det ställe där du till exempel förbereder livsmedel, har lager eller rengör utrustning.

Du ska registrera dig minst två veckor innan du påbörjar en ny eller tar över en befintlig verksamhet. Glömmer du kan du få betala en straffavgift.

Registrera livsmedel och dricksvatten

Livsmedelsverksamhet

Regler om livsmedel

Stå på privatägd mark

Är du intresserad av att ställa upp en foodtruck på privat mark behöver du markägarens tillåtelse. För att ta reda på vem markägaren är kan kommunen hjälpa dig. Vänligen kontakta kontaktcenter.

Ta hjälp av företagslotsen om du vill starta en foodtruck

Är du intresserad av att starta en foodtruck är du välkommen att boka en tid till kommunens företagslotslänk till annan webbplats. Lotsen ser till att du vid ett och samma tillfälle får träffa de personer som du behöver komma i kontakt med för att starta din foodtruck.

Så här ansöker du om plats

Är du intresserad av att stå på någon av våra lediga platser ansöker du via formuläret. Du fyller i uppgifter om dig, din verksamhet och vilken plats du är intresserad av. Behöver du hjälp med att fylla i formuläret kan du ringa till vårt kontaktcenter.

Ansök om plats för foodtruck

Ogiltig inmatning